Solliciteren via Social Media

Deze keer een bijdrage over een vraag waar ik zelf het antwoord op schuldig moet blijven. Zelf ben ik actief op Twitter en LinkedIn. Het valt me op dat steeds vaker mensen zich via hun profiel zich aanbieden voor een nieuwe baan of nieuwe opdrachten. “Ik ben….en op zoek naar een nieuwe uitdagende werkomgeving” Don’t call you, you call me………………

Aan deze berichten houd ik een dubbel gevoel over. Aan de ene kant waardeer ik het feit dat deze mensen hun eigen verantwoordelijkheid nemen en Social Media weten in te zetten voor het bereiken van hun doel: Het vinden van een nieuwe baan. Maar aan de andere kant bekruipt mij het gevoel dat ik deze mensen zelf niet snel zal aannemen. Uitleggen waarom dit gevoel aanwezig is, kan ik ik echter niet. Misschien heeft te maken met mijn overtuiging dat je via Social Media eerst moet geven, voordat je krijgt en dat je dit niet kunt ‘afdwingen’.

Op het internet blijken tal van goede tips te vinden te zijn hoe je Social Media in kunt zetten om een nieuwe baan te vinden. Via Twitter op de hoogte blijven van nieuwe banen kan via een van de vele twitteraccounts die speciaal hiervoor in het leven zijn geroepen. Suzanne Sassen schreef de blog Solliciteren ‘the creative way’ . Maar er zijn meer voorbeelden te vinden zoals ‘Solliciteren via LinkedIn’ . Al deze voorbeelden bevestigen mijn beeld dat het kan. Maar of het ook het beoogde effect heeft, ben ik niet over uit. Wel heeft onderzoek uitgewezen dat jongeren weinig gebruik maken van de mogelijkheid om Social Media in te zetten bij sollicitaties. De meeste mensen die via hun profiel aangeven werk te zoeken, zijn ook vaak ouder dan 40.

Zou het dan zo zijn dat jongeren de toegevoegde waarde wel zien, maar niet hoeve te gebruiken? Of is het zo dat ouderen kansen zien en benutten, terwijl nog niet is aangetoond dat deze ook effectief zijn. Ik weet het niet, maar ben wel erg benieuwd naar jullie ervaring en gedachte.

Menno van Hasselt is eigenaar van Van Hasselt advies en werkt samen met de CED-Groep bij het invoeren van opbrengstgericht werken in het primair en speciaal onderwijs. Met Dieter.nl heeft Menno een opleiding ontwikkeld voor de onderwijskundig ICT-coördinator.  Menno is te volgen op twitter via @mennovh of via LinkedIn

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • Fiona Stoop  On oktober 25, 2010 at 1:16 pm

    Hallo Menno,

    Ik heb een onderzoek lopen onder tientallen mensen die een baan via Twitter vonden. Schrijf er ook een boek over (uitgeverij Spectrum, in de winkel juni2011). Ik kan je vertellen dat een oproep plaatsen wel degelijk werkt. Maar inderdaad: iedereen die een baan vond via Twitter hielp anderen op Twitter, en dan wel minimaal 1x per week.

    De leeftijden liepen trouwens behoorlijk uiteen, dus daar is niet iets specifieks over te zeggen.

    Ik geef inmiddels lezingen, coaching en workshops over dit onderwerp, dus wie geinteresseerd is: neem maar contact met me op. f.stoop@pintapeople.com. De eerste workshop is 2 november in voorburg. Zowel voor werkzoekenden als voor loopbaanprofessionals interessant.

    Groet,
    Fiona

    • Manon Bonefaas  On november 1, 2010 at 6:28 pm

      Hallo Menno en Fiona,

      In mijn omgeving zie ik het ook redelijk vaak gebeuren dat mensen aangeven beschikbaar te zijn voor een nieuwe job. Wanneer je een redelijk netwerk hebt werkt dat denk ik. Vaak ook leidt het tot vragen en/of uitnodigingen binnen je netwerk. Dat hoeven niet per se banen te zijn maar een interessant gesprek kan leiden tot een freelance project en/of later een baan bij een vergelijkbaar bedrijf.
      Op dit moment zie ik pas-afgestudeerden en 55+ ers banen zoek via LinkedIn. Het lijkt me juist goed dat dat kan. Op deze manier wordt ook veel ervaring(55+) zichtbaar en dat kan helpen. Voorwaarde is wel dat je je LinkedIn profiel goed ingericht hebt:-)

      Groet,

      Manon Bonefaas

  • karssenberg  On oktober 27, 2010 at 1:57 pm

    Hallo Menno,

    Gaat het je utisluitend om het zich aanbieden via de profieltekst of ook via berichten op Twitter en LinkedIn?
    In dat laatste geval zou ik me aangesproken voelen omdat ik dat net vorige week ook gedaan heb.

    Als het gaat om een tekst in iemands profiel denk ik dat ik het met je eens ben dat je je op z’n minst kunt afvragen hoe verstandig en effectvol dit is…

    • Menno van Hasselt  On oktober 27, 2010 at 5:12 pm

      Hoi Willem,

      Beide, maar het meest via de profieltekst. Ik zag dat jij ook op zoek bent. Ik ben er werkelijk niet uit wat ik er van moet vinden. Ik snap de kansen, maar aan de andere kant stoot het me tegen de borst.
      Ambivalent gevoel dus, wat ik niet goed kan verklaren. Ik hoop dat jij snel nieuw perspectief vindt.

      gr. Menno

Plaats een reactie