Falende techniek of gebrekkige voorbereiding?

Op Twitter plaatste ik deze week de volgende twee berichten: “Bijeenkomst over techniek. Organisatie is niet in staat een filmpje via YouTube te tonen fullscreen. Hoe treffend de noodzaak.” en “Naast het museum staat een vo-school. Museum gratis wifi. School niet. Welk van de twee is een kennisinstituut?”  Het was weer een leerzame middag…….

Met enige regelmaat zie ik dat tijdens een presentatie van een gastspreker de techniek het laat afweten. Op dat moment ben ik altijd erg bedacht op het observeren van het gedrag van de presentator. De conferentie die ik deze week bezocht toonde mij weer een mooi voorbeeld. Een presentatie die kracht behoorde te krijgen door het tonen van drie filmfragmenten mislukte volledig, doordat alle drie de fragmenten dienst weigerde. Het gevolg was een zenuwachtige presentator die zich zichtbaar ongemakkelijk voelde.  Een analyse van de situatie:

Ten eerste was de locatie een factor. De internetverbinding in de school waar we zaten was zo traag dat het beeldmateriaal maar zeer langzaam inlaadde. En dat terwijl we pal naast een museum zaten waar ik gebruik kon maken van een snelle en gratis wifi-verbinding. Waarom had de school als kennisinstituut bij uitstek geen beschikking over zo’n goede voorziening?

Een tweede factor betrof de vaardigheden van de ondersteuner van de conferentie. Deze bleek wel in staat te zijn om beelden op een scherm te toveren, maar niet om de programma’s zoals Youtube te bedienen. Zo zaten de gasten naar een te klein scherm te turen, terwijl met één druk op de knop er een fullscreen versie van gemaakt kon worden. Maar dan moet je wel weten hoe.

Maar de belangrijkste factor was de presentator zelf. Leerkrachten behoren hun lessen zorgvuldig voor te bereiden, dus een presentator ook. Deze had het beeldmateriaal kunnen downloaden, zodat dit geïntegreerd kon worden in de presentatie en er helemaal geen internetverbinding nodig was geweest.  Ook had ze de presentatie vooraf kunnen voorbereiden, zodat de beelden al waren geüpload. Maar ook ontbrak het de persoon in kwestie aan het improvisatievermogen om ook zonder de beelden er een boeiend verhaal van te maken of de ongemakkelijke pauzes vol te praten.

Ik zie regelmatig sprekers, ook deze keer, zich verontschuldigen naar de toehoorders over de falende techniek. En dat terwijl  het meestal niet de techniek is die het af laat weten. Vaak valt het te wijten aan het gebrek aan vaardigheden om de techniek te hanteren en problemen op te lossen. Daarvan kun je alleen maar jezelf de schuld geven. Dus de volgende keer :”Sorry mensen, ik had me beter moeten voorbereiden” i.p.v. “Jammer dat het beeldmateriaal niet wil draaien”.

Menno van Hasselt is eigenaar van Van Hasselt advies en werkt samen met de CED-Groep bij het invoeren van opbrengstgericht werken in het primair en speciaal onderwijs. Met Dieter.nl heeft Menno een opleiding ontwikkeld voor de onderwijskundig ICT-coördinator.  Menno is te volgen op twitter via @mennovh of via LinkedIn

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • karssenberg  On oktober 22, 2010 at 8:37 pm

    Je hebt absoluut een punt.
    Dit gebeurt nog zo ontzettend vaak dat ik tegenwoordig geneigd ben om gewoon weg te lopen, al kan het verhaal nog zo interessant zijn.

    • Menno van Hasselt  On oktober 22, 2010 at 9:27 pm

      Hallo Willem,

      Ik vind het niet gepast om de naam van de school te noemen. Ik heb hem weggehaald uit je bijdrage. In je eigen blog ga je daar richting jouw werkgever in ieder geval zorgvuldig mee om. Dat wil ik hier ook graag doen.

      gr. Menno

Geef een reactie

