De toegevoegde waarde van Google+

Deze blog gaat over Bastiaan Bruinzeel. Ik ken Bastiaan niet. De naam zegt me niets, zijn gezicht komt me niet bekend voor en we hebben geen zakelijke relatie met elkaar. Bastiaan is voor mij een volstrekte vreemde die ik op straat niet zou begroeten.

En toch gaat deze blog over hem. Een uur geleden, op donderdag 4 augustus op 15.01 uur kwam Bastiaan in mij leven. Hij stuurde mij een mail met daarin het verzoek of ik hem wilde toevoegen aan mijn Google+ contacten. Voor wie niet bekend is met dit nieuwe platform: Google+ is een platform dat anders wil zijn dan Facebook en dat wil bereiken door erg veel op Facebook te lijken.

Terug naar Bastiaan. Waarom zou iemand die ik totaal niet ken en geen enkele relatie mee heb mij willen toevoegen als zijn contact? Het antwoord op deze vraag vond ik in zijn profiel. Bastiaan schrijft daarin:

Wondering why I’ve added you to one of my circles and we don’t even know each other?… I’m a Recruiter/Headhunter and an open networker. I’m not going to spam you with vacancies or what so ever. If I’d contact you in the future, you can be sure it’s relevant for you. In other words; it’s save to add me to one of your circles. Have a nice day!

Voor wie de Engelse taal niet zo machtig is een vertaling: Vraag je je af waarom ik je wil toevoegen? Ik heb zelf ook geen idee, maar misschien dat we ooit wat aan elkaar hebben. Een fijne dag verder.

Het was dit bericht dat me deed beseffen van Google+ eigenlijk is. Dit is kennelijk een netwerk waar mensen die elkaar niet kennen en ook geen enkel raakvlak hebben zich aan elkaar verbinden.

Ik heb daarop direct alle bekenden van mij uit Google+ verwijderd. Ook iedereen die iets met onderwijs heeft heb ik eruit gegooid. Vervolgens ben ik alle uitnodigingen van mensen die ik totaal niet ken gaan accepteren. Jochem Vroom, een volstrekt onbekende met een voor mij te gladde profielfoto: toegevoegd.  Vincent de Fretes, trots op zijn ruim 2000 contacten: toegevoegd. Victora Serra, Dirk-Jaap Bijl, Lex Teeling: Ik ken ze niet en daarom voeg ik ze allemaal toe.  Mijn Google+ kringen groeien sneller dan elk ander Social media platform.

Op de website van Dutchcowboys las ik dat Google+ duizelingwekkende aantallen gebruikers noteert. En dat geloof ik graag. Ik ken namelijk veel meer mensen niet dan wel. En aan al die mensen ga ik me verbinden. Deze maand wil ik op minimaal 10.000 OV staan (Onbekende Vrienden) staan en ik verwacht het miljoen nog dit jaar bereikt te hebben. Ik kan niet wachten om ze allemaal op mijn verjaardag uit te nodigen. En dat is allemaal met Bastiaan begonnen. Daarom vanuit de grond van mijn hart: Bastiaan bedankt!

Menno van Hasselt is eigenaar van Van Hasselt advies en werkt samen met de CED-Groep bij het invoeren van opbrengstgericht werken in het primair en speciaal onderwijs. Voor deze organisatie schreef hij het boek ‘Resultaten tellen‘ . Met Dieter.nl heeft Menno een opleiding ontwikkeld voor de onderwijskundig ICT-coördinator.  Menno is te volgen op twitter via @mennovh of via LinkedIn

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • Paul de Maat  On augustus 4, 2011 at 3:58 pm

    Wat een goede oplossing voor al die onbekenden die zich aan je kringen toevoegen op Google+ ! Succes ermee!

  • Paul de Maat  On augustus 4, 2011 at 4:33 pm

    update: ik bedoel natuurlijk: die onbekenden die jou aan hun kringen toevoegen.

  • Catharinus Doornbos  On augustus 4, 2011 at 5:11 pm

    Zo kunnen we het spreekwoord ‘onbekend maakt onbemind’ naar de prullenbak verwijzen!

  • fransdroog  On augustus 4, 2011 at 5:15 pm

    Volgens mij is dit omdenken optima forma. Geweldig!
    Ik zal het direct ook op Google+ gaan delen met alle mij onbekende volgers!!

  • Joris van Meel  On augustus 5, 2011 at 6:57 am

    @Menno: Alhoewel de reacties hierboven anders doen vermoeden, hoop ik nog altijd dat je een ironisch blogje hebt geschreven. De belangrijkste vraag ‘Waarom zou iemand die ik totaal niet ken en geen enkele relatie mee heb mij willen toevoegen als zijn contact?’ heb je in de blog namelijk helemaal niet beantwoord. Oke, een recruiter die zichzelf een open netwerker noemt heeft er misschien wat aan duizenden onbekende vrienden aan zijn netwerk toe te voegen. Maar wat hebben ‘normale mensen’ zoals jij en ik eraan? Tienduizend mensen op mijn verjaardag? Ik moet er niet aan denken. 😉

Geef een reactie

