To follow or not to follow, that’s the question

Naderend einde
Op 21 mei had de wereld moeten vergaan, althans zo werd dit voorspeld door Harold Camping. We weten allemaal hoe deze dag is verlopen. Ik heb gewoon de verjaardag van mijn dochters gevierd en na een gezellige dag het middernacht zien worden. Achteraf blijkt het een rekenfout geweest te zijn en is de volgende dag al weer gepland. In deze blog ga ik ook een einde aankondigen en dat is het einde van Twitter in de huidige vorm. Ik denk namelijk dat over een jaar  Twitter er geheel anders uit zal zien.

Irritatie
Toen Twitter net was gelanceerd en er maar een beperkt aan tal mensen gebruik van maakte, waren ook de berichten overzichtelijk en kwamen er regelmatig onderlinge contacten uit voort. Nu het aantal Twitteraars stijgt, neemt ook de noodzaak om berichten te filteren toe. Dit vraagt weer om meer inspanning om het kaf van het koren te scheiden. Ik merk bij mijzelf een toenemende irritatie door de toenemende stroom aan  nietszeggende berichten.  Wie zit er te wachten op persoonlijke berichten van een ander die je helemaal niet kent. Ik niet in ieder geval. Voor de een is het de charme van Twitter, voor de ander een groeiende bron van ergernis.

Grote schoonmaak
Om volgers te krijgen ben ik in het begin zelf veel mensen gaan volgen in de hoop dat je terug gevolgd zou gaan worden. Dit bleek een succesvolle strategie met als keerzijde dat veel van de mensen die ik volg weinig actieve Twitteraars blijken of zelden nuttige informatie overbrengen. Tijd dus voor een grote schoonmaak. Via de tool Tweepdash heb ik alle mensen die ik volg, maar die mij niet terug volgen ontvolgd, op de accounts na die mij informatie verschaffen zoals de onderwijsnieuwsdienst. Met deze actie heb ik het aantal volgers terug gebracht van rond de 1200 naar ruim 500.  Enkele criteria om mensen te ontvolgen waren:

  • Een niet ingevuld profiel
  • Een niet passend profiel bij mijn interesse en werkomgeving
  • Geen profielfoto
  • Weinig actieve gebruiker (laag aantal volgers)
  • een grote stroom nietszeggende berichten

Effect
Je zou verwachten dat het ontvolgen van 700 mensen effect zou hebben op mijn eigen volgers. Dit bleek dit niet het geval te zijn. Het aantal mensen dat mij volgt is zelfs gestegen. Aardig is dat je met Tweepdash ook kunt zien wie jou wel volgen, maar die jij niet volgt. Zo kun je besluiten nieuwe volgers toe te voegen op basis van hun profiel. Het effect is ook dat je veel minder berichten ontvangt en dus ook niet meer omkomt in een hoeveelheid aan inhoudsloze berichten. En dat is erg plezierig. Ik verwacht dan ook dat Twitter binnen een korte tijd komt met een betere interface om berichten te kunnen koppelen aan je eigen behoefte .

Doorgaan
Mijn opschoonactie gaat voorlopig nog wel even door. Ik heb nu alle mensen die mij niet terug volgen gefilterd en alle mensen die mij volgen bekeken of er interessante mensen tussen zitten om terug te volgen. De volgende stap is het verwijderen van mensen die ik volg en die mij volgen, maar die te veel, voor mij,  loze berichten plaatsen. Dit is heel persoonlijk, want een nietszeggend bericht voor mij kan voor een andere veel betekenis hebben. Totdat Twitter met een nieuwe interface komt, ga ik nog wel even door met mijn actie. Je bent per slot van rekening zelf baas over je eigen gedrag en contacten. Dat is weet het mooie aan een platform zoals Twitter. To follow or not to follow. That’s the question.

Menno van Hasselt is eigenaar van Van Hasselt advies en werkt samen met de CED-Groep bij het invoeren van opbrengstgericht werken in het primair en speciaal onderwijs. Voor deze organisatie schreef hij het boek ‘Resultaten tellen‘ . Met Dieter.nl heeft Menno een opleiding ontwikkeld voor de onderwijskundig ICT-coördinator.  Menno is te volgen op twitter via @mennovh of via LinkedIn 

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

