IPON en ondernemerschap: een goede match

IPON 2011
Op 13 en 14 april hebben ruim 4500 mensen de IPON 2011 bezocht.  Op deze onderwijs & ICT beurs konden de bezoekers zich vergapen aan nieuwe technieken, bestaande of nieuwe leer- en professionaliseertools  of een workshop bezoeken. Aan de overkant van de straat vond een andere beurs plaats. Deze draaide rond het thema ondernemerschap. Ik besloot even binnen te lopen. Op deze beurs probeerden bedrijven zoals ING, MKB Nederland en UWV nieuwe klanten te binden. De sfeer was er geheel anders. Ik stapte van de kalmte van het onderwijs naar de dynamiek van het MKB.  Ik deelde mijn observatie van de twee verschillende werelden met mijn collega Michiel Masselink. Michiel omschreef het verschil als volgt: In deze hal geven de mensen geld uit, in de ondernemershal kunnen ze het halen.

Ondernemerschap
En dat vond ik een interessante opmerking. Op de IPON staan tal van bedrijven die hopen dat  de bezoekers interesse tonen in hun product. Het is vooral kijken. Van kiezen en kopen is zelden sprake. De meeste bezoekers nemen geen beslissing. Ze nemen waar en dragen deze bevindingen over aan de directie of bovenschools bestuur. Daar worden  knopen doorgehakt. Je kunt spreken over onderwijskundig ondernemerschap, zoals Dieter Möckelmann zijn toehoorders toesprak, maar dat is geen vanzelfsprekendheid.  Om van kijken naar kiezen en kopen te gaan, is voor de bezoekers van de IPON vaak een lange weg met tal van hobbels en hakken in het zand. En niet zelden is de uiteindelijke beslissing niet gebaseerd op de onderwijskundig meerwaarde, maar op de technische of financiële beheersbaarheid. En dat is niet ondernemend, maar behoudend. Want uiteindelijk blijkt deze ‘beheersbare’ omgeving in de praktijk beperkt gebruikt te worden.

Bewustwording
Onder ondernemerschap wordt iemands vermogen  verstaan om ideeën in daden om te zetten. Het omvat  creativiteit, innovatie en het nemen van risico’s, alsook het vermogen om te plannen en projecten te beheren om doelstellingen te verwezenlijken. Met deze algemeen geaccepteerde beschrijving (Europese Commissie) komt het handelen van een schooldirecteur, leerkracht of coördinator op de meeste punten overeen. Alleen het nemen van risico’s past niet zo goed bij een onderwijscultuur. Wanneer een personeel in het basisonderwijs ook als ondernemer gezien mag en kan worden, dan zou het goed zijn wanneer de omgeving hierop ook inspeelt.  En dat start volgens mij bij de bewustwording van de ondernemende rol.

Verbinden
Het zou daarom een goede toevoeging zijn wanneer de organisatoren van de IPON komend jaar onderwijspraktijk en ondernemerschap dichter bij elkaar zouden brengen. Onderwijspraktijk door exposanten nog meer uit te dagen de leerling en de leerkracht bij de beurs te betrekken zoals in de klas van de toekomst te zien was.  Ondernemerschap door ook mogelijke financierders van het onderwijs bij de beurs te betrekken. Bijvoorbeeld vanuit maatschappelijk verantwoord ondernemen of door het overdragen van kennis en vaardigheden over de ondernemende school. De beurs zou hiermee aan aantrekkingskracht kunnen toenemen. Op naar een ondernemende IPON 2012.

Menno van Hasselt is eigenaar van Van Hasselt advies en werkt samen met de CED-Groep bij het invoeren van opbrengstgericht werken in het primair en speciaal onderwijs. Voor deze organisatie schreef hij het boek ‘Resultaten tellen‘ . Met Dieter.nl heeft Menno een opleiding ontwikkeld voor de onderwijskundig ICT-coördinator.  Menno is te volgen op twitter via @mennovh of via LinkedIn

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: