Digitale ouderbetrokkenheid

Op de IPON 2011 zijn een aantal bestaande en nieuwe platforms te bezichtigen die zich richten op de communicatie tussen ouders en school en/of ouders onderling. Zelf ben ik betrokken bij het nieuwe platform Klascontact, in België een veelgebruikte tool (+700 scholen) en in Nederland sinds kort op de markt. Waar moet je op letten wanneer je je gaat oriënteren op de aanschaf van een digitale oudercommunicatietool?

Ouderbetrokkenheid
Het thema ouderbetrokkenheid is niet nieuw. In 2007 schreef Peter de Vries (CPS) het handboek ‘Ouders in de school’ over dit thema. In dit boek beschrijft Peter de fasen van ouderbetrokkenheid:

  1. Informatiegericht
  2. Structuurgericht
  3. Relatiegericht
  4. Participatiegericht
  5. Innovatiegericht

Hoe hoger op de participatieladder, des te groter de rol van de ouders en des te authentieker de contacten zijn. In de hoogste fase zien school en ouders elkaar als partners in het proces van continue verbetering van de school. Alle online platformen die beschikbaar zijn, richten zich op het verbeteren van de communicatie tussen  ouders en school en de school en pogen daarmee een hogere participatiegraad te bereiken.

Tweerichtingsverkeer
Een hoge vorm van participatie bereik je door ook ouders de mogelijkheid te bieden om onderlinge contacten aan te gaan. Wanneer er sprake is van een hoge ouderbetrokkenheid, dan is er tevens sprake van tweerichtingsverkeer; van school naar ouder, maar ook van ouder naar school en van ouder naar ouder. Juist via de digitale snelweg ontstaan nieuwe mogelijkheden om ouders en school dichter bij elkaar te brengen. Niet voor niets zijn er het afgelopen jaar diverse platforms op de markt gelanceerd.

Kunst van het kiezen
Wie een platform gaat aanschaffen, moet zich eerst verdiepen in de functie van de tool. Door jezelf af te vragen welk probleem deze tool op moet lossen, ben je in staat de diverse tools tegen elkaar af te zetten. Wanneer je bijvoorbeeld ook ouders onderling met elkaar wil laten communiceren, dan vallen er al een aantal platforms af.

Aandachtspunten

  1. De prijzen van de tools variëren sterk. Dat komt deels doordat sommige platforms veel functionaliteiten hebben. Je moet je echter wel afvragen of je die allemaal gaat gebruiken.
  2. Hoe gaat het platform om met het gebruik van reclames? Is het platform reclamevrij en zo nee, hoe storend vind je dit?
  3. Welke eisen stelt het platform aan de veiligheid? Is de omgeving afgeschermd en wat vraagt dit van de firewall van de school?
  4. Hoe gebruiksvriendelijk is de interface? Zijn er platforms waar de tool op lijkt? Hoe lang hebben gebruikers nodig om het te kunnen gebruiken?
  5. Welke tips en informatie over ouderbetrokkenheid biedt het platform de school/ouders?
  6. Welke expertise zit er achter het platform?
  7. Hoe wordt rekening gehouden met de wensen van de klant/school? Kun je die aangeven?
  8. Zijn er al ervaringen van gebruikers beschikbaar? En waar zijn deze te vinden?

Menno van Hasselt is eigenaar van Van Hasselt advies en werkt samen met de CED-Groep bij het invoeren van opbrengstgericht werken in het primair en speciaal onderwijs. Met Dieter.nl heeft Menno een opleiding ontwikkeld voor de onderwijskundig ICT-coördinator.  Menno is te volgen op twitter via @mennovh of via LinkedIn

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • Catharina  On april 7, 2011 at 11:47 pm

    Zou aan de aandachtspunten willen toevoegen: Werkt het platform met alle besturingssystemen en met alle browsers? En: zijn er open source alternatieven: http://sourceforge.net/search/?q=student+information+system

  • marcel kesselring  On april 11, 2011 at 7:04 pm

    @menno Ik vind de stap VOOR keuze platform veel belangrijker. Wat is de visie? Wat wil je bereiken? Welke organisatie doelstellingen denk je te bereiken door inzet van een online community. Wat zijn de randvoorwaarden vanuit de organisatie?

    Als dit duidelijk is pas dan kun je gaan kijken naar platformen als Schoudercom, MaxClass, Het Nieuwe Schoolplein of Klascontact

    Ik vrees dat bij inzet van dit soort platformen hetzelfde dreigt te gebeuren als indertijd toen de digitale schoolborden scholen werden binnengebracht en men later pas is gaan nadenken hoe dit past binnen het onderwijsconcept.

    PS: persoonlijk vind ik het jammer dat jij als onafhankelijk adviseur in ieder geval de illusie wekt dat je verbonden bent met klascontact.

  • Catharinus Doornbos  On april 12, 2011 at 3:04 pm

    We hebben het onderwerp naar aanleiding van deze blog ook besproken met #netwijs Discussie Dinsdag. Het verslag is te vinden via onderstaande link.
    http://netwijs.blogspot.com/2011/04/het-rendement-van-digitale.html

  • Hein Winkelaar  On februari 15, 2012 at 8:06 pm

    Denk eens aan een ouderwets platform: Een half A4-tje??!??
    Veel persoonlijker en veel betrokkener….Toch??

Trackbacks

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: