Self Fulfilling Prophecy met ICT

Volgens Stichting Kennisnet blijft het gebruik van ICT-toepassingen achter bij de mogelijkheden. Voor een deel heeft dit te maken met de manier waarop we tegen ICT aankijken (of opzien). Ons oordeel over het effect van gebruiken van ICT kan de grootste blokkade vormen.

Self Fulfilling Prophecy
Van Self Fulfilling Prophecy is sprake wanneer je een beeld hebt van een bepaalde situatie en dit ook werkelijkheid wordt, omdat je dit beeld hebt. Ik zal een voorbeeld geven: Je krijgt Suzanne in de klas waarvan je weet dat ze uit een achterstandsgezin komt en haar ouders een laag opleidingsniveau hebben. Je veronderstelt dat Suzanne zelf ook wel niet zo intelligent zal zijn. Daarom stel je maar niet te hoge eisen aan haar. Je zou haar kunnen frustreren met de moeilijke opdrachten. De aanname dat Suzanne niet zo intelligent is, zorgt ervoor dat ze weinig wordt uitgedaagd  met als gevolg dat ze zich minder goed ontwikkelt. Je veronderstelling is werkelijkheid geworden. Niet, omdat Suzanne niet meer zou kunnen, maar omdat jij ervoor hebt gezorgd dat Suzanne niet meer kon laten zien.

Nieuwe digitale hulpmiddelen
Niet alleen in de klas zorgen we ervoor dat onze veronderstellingen werkelijkheid worden. We zien dit ook met betrekking tot ICT. ‘Daar ga ik niet aan beginnen, want ik heb niet zo veel met ICT’. Of: ‘ Dat zal wel erg moeilijk zijn, want de vorige keer lukte het me ook niet.’ We zijn goed in voorspellen dat nieuwe digitale hulpmiddelen voor ons het verschil niet gaan maken.  Deze veronderstelling is niet zelden een grotere blokkade dan nodig is. En dat is jammer, want daardoor mist het onderwijs kansen om een ontwikkeling door te maken.

Ouderbetrokkenheid
Een voorbeeld kwam ik tegen op een basisschool. De ICT-coördinator van de school had zich aangemeld voor de pilot van Klascontact, een nieuw oudercommunicatieplatform. De directie van de school meldde zich een dag later af als pilotschool. Ik vroeg de directeur naar de motivatie. Hij vertelde me dat hij vermoedde dat veel ouders toch geen gebruik zouden maken van het platform, omdat de school in een wijk staat met veel taalachterstanden. De ouders van zijn school zouden daarom ook niet veel gebruik maken van ICT. Zijn beeld van de ouders zorgde ervoor dat een digitale manier van communiceren met ouders onbereikbaar bleef.

Online leren en communiceren
De veronderstelling van de directeur dat laagopgeleide ouders meer moeite zouden hebben met ICT blijkt ongegrond. We weten uit ervaring dat online oefenprogramma’s voor mensen met een lage opleiding juist erg goed werken. Ook weten we dat het gebruik van Social Media platforms zoals Twitter en Facebook geen relatie heeft met het opleidingsniveau. Iedereen maakt evenveel gebruik van deze platforms, hoog of laag opgeleid.

Onderzoek
Hoe je dus zelf over de kansen van nieuwe tools denkt, kan een beperking vormen voor het gebruik. Als ICT-coördinator kun je dit beïnvloeden door te onderzoeken of de aannames kloppen.  Kennis is een belangrijke factor om beslissingen te kunnen nemen. Via platforms zoals Twitter en LinkedIn wordt het steeds makkelijker om informatie of gebruikerservaringen te verzamelen. Kijk bijvoorbeeld maar eens hoeveel vragen er in de LinkedIngroepen  onderwijs 2.0 en PO-netwerk worden beantwoord. Tijd dus om niet zomaar aan te nemen dat ICT-tools toch niet werken.  Eerst onderzoeken helpt je goede, verstandige  beslissingen te nemen.

Menno van Hasselt is eigenaar van Van Hasselt advies en werkt samen met de CED-Groep bij het invoeren van opbrengstgericht werken in het primair en speciaal onderwijs. Met Dieter.nl heeft Menno een opleiding ontwikkeld voor de onderwijskundig ICT-coördinator.  Menno is te volgen op twitter via @mennovh of via LinkedIn

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: