Resultaten Tellen

Resultaten Tellen
Resultaten Tellen‘ is de titel van de publicatie die de CED-Groep op 20 april uit zal brengen. Het boek beschrijft het gedachtegoed van opbrengstgericht werken door gebruik van data. Het sluit aan op de eerder verschenen publicaties ‘Focus op Feiten’ (Struiksma, Rurup, 2009) en Duiden en Doen’ (Struiksma, 2011). Deze publicaties richten zich vooral op datagestuurd onderwijs in het S(B)O. Het boek ‘Resultaten Tellen’ is bedoeld voor basisscholen.

Van algemeen naar specifiek
Het boek beschrijft de wijze waarop je data kunt gebruiken om het onderwijsproces te sturen door je onderwijs te zien als samenhangende arrangementen. In het boek onderscheiden we:

  • Basisarrangement voor alle leerlingen (100%)
  • verdiepte arrangement voor de beste 25% leerlingen
  • Intensief arrangement voor de zwakste 25% leerlingen
  • Zeer intensief arrangement voor de zwakste 10% leerlingen

Door het onderwijs te beschrijven in arrangementen voorkom je te veel individuele handelinsgplannen. Deze stel je  alleen nog maar op voor de leerlingen die een uitzondering vormen, omdat ze geen gebruik kunnen maken van het arrangement. De arrangementen vormen de basis voor het groepsplan.

Onderwijsleerproces
In elk arrangementen beschrijft de school de visie op goed onderwijs. Je beschrijft de elementen: didactisch handelen, pedagogisch handelen, klassenmanagement, leertijd, schoolklimaat en leerstofaanbod. In een groepsplan worden dus ook al deze elementen opgenomen. Zo voorkom je dat het alleen om het leerstofaanbod gaat. In het groepsplan staat de professionaliteit van de leerkracht centraal. De arrangementen kunnen tevens dienen als inhoudelijke beschrijving van het schoolplan.

Bouwstenen
Het boek bestaat uit 20 bouwstenen. Hiervoor is gekozen, omdat elke bouwsteen afzonderlijk gebruikt kan worden om een discussie aan te gaan over de toegevoegde waarde van opbrengstgericht werken. Door het lezen van een boek verandert het onderwijs niet. Dat gebeurt pas, wanneer je de waarde zelf (h)erkent en besluit deze inhoud te geven. Elke bouwsteen wordt daarom afgesloten met een aantal kritische vragen die  aanleiding kunnen vormen voor een interne discussie.

Planmatig handelen
Alhoewel elke bouwsteen afzonderlijk kan worden gebruikt, zit er wel degelijk een opbouw in de bouwstenen. Opbrengstgericht werken doe je door een aantal stappen te doorlopen. Wij gaan uit van:

  • Waarnemen
  • Begrijpen
  • Plannen
  • Uitvoeren
  • Evalueren

De publicatie kan dus ook worden gebruikt als stappenplan om opbrengstgericht in te voeren.

Voorinschrijving
De publicatie zal worden uitgegeven in boekvorm. Deze versie is te bestellen via de webwinkel van de CED-Groep. Een gratis online versie is te downloaden via de website van de CED-Groep of Van Hasselt Advies. Wie zijn gegevens hier achterlaat, krijgt de gratis versie na 20 april automatisch toegestuurd.

Menno van Hasselt is eigenaar van Van Hasselt advies en werkt samen met de CED-Groep bij het invoeren van opbrengstgericht werken in het primair en speciaal onderwijs. Met Dieter.nl heeft Menno een opleiding ontwikkeld voor de onderwijskundig ICT-coördinator.  Menno is te volgen op twitter via @mennovh of via LinkedIn

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: