Tips voor nieuwe gebruikers van LinkedIn Groepen

Als oprichter van een aantal LinkedIn groepen, waaronder de groep onderwijs 2.0 zie ik veel nieuwe leden aan mij voorbij komen. Doordat ik me zo actief bezig hou met de groepen, vallen een aantal zaken me op. Deze heb ik verwerkt in een aantal tips voor mensen die overwegen gebruik te gaan maken van de groepen van LinkedIn.

Vul je profiel in
Wanneer nieuwe leden zich aanmelden, dan ziet de moderator het profiel van het aspirant-lid. Wanneer het profiel niet is ingevuld, dan loop je de kans niet toegelaten te worden. Vul daarom eerste je profiel in en meld je daarna pas aan bij de groep of groepen.

Maak geen fake-account aan
Het gebeurt me nogal eens dat ik aanmeldingen langs zie komen waarvan ik twijfel of deze serieus zijn. Vaak worden deze account bij een training aangemaakt als oefening. Wanneer je wilt leren werken met LinkedIn, maak dan ook een echt profiel aan. Dat helpt het vervuilen van LinkedIn tegen te gaan en maakt het de groepseigenaren gemakkelijker.

Lees eerst de forumregels
Grote groepen zijn aantrekkelijk voor adverteerders.  De meeste groepen hebben echter regels die het plaatsten van advertenties verbieden. LinkedIn heeft dit opgelost door de plek ‘Promotions’ bij te voegen. Kijk  eerst goed naar de regels van de groep, voordat je besluit een advertentie te plaatsten. De meeste groepen zijn daar namelijk niet van gediend. Je kunt het imago van je bedrijf ermee beschadigen.

Wees oprecht
Sociale media is sociaal door het gedrag van de deelnemers. Wanneer een bedrijf de discussie van een groep gebruikt om reclame te maken, dan wordt dit meestal niet gewaardeerd door de groepsleden. Deze berichten kun je voorzien van een ‘flag as inappropriate’. Je geeft als lezer daarmee een bericht aan de moderator dat dit bericht je stoort. Deze kan besluiten dit bericht te verwijderen.

Kijk hoeveel leden de groep heeft
Wanneer je een groep hebt gevonden die past bij je interesse, kijk dan eerst hoeveel leden deze groep heeft. Groepen met weinig leden (< 50) zijn meestal minder actief. Soms loont het om nog even op zoek te gaan naar een groep met meer activiteiten.

Menno van Hasselt is eigenaar van Van Hasselt advies en werkt samen met de CED-Groep bij het invoeren van opbrengstgericht werken in het primair en speciaal onderwijs. Met Dieter.nl heeft Menno een opleiding ontwikkeld voor de onderwijskundig ICT-coördinator.  Menno is te volgen op twitter via @mennovh of via LinkedIn. Op 22 april publiceert de CED-Groep zijn boek over opbrengstgericht werken in de basisschool. U kunt hier deze gratis publicatie aanvragen.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Trackbacks

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: