Onderwijskundig ICT-er

Som vraag ik me af wat Toine Maes, directeur van Stichting Kennisnet dacht toen hij onlangs aankondigde dat de ICT-ontwikkeling in het onderwijs versneld moet worden.  Welk beeld zou hij hebben over het tot stand komen van  deze versnelling? Toine reageert met zijn boodschap volgens mij op het uitblijven van een volgende fase in het toepassen van nieuwe technologieën. Scholen schaffen massaal digiborden aan, kiezen ervoor om te gaan werken met laptops en betalen flinke bedragen aan nieuwe (methodegebonden) software. Hiermee investeren ze in middelen om ander, beter onderwijs mogelijk te maken. Maar de meerwaarde van al die nieuwe software en technologie wordt maar zelden volledig benut.

Nieuwe technieken veranderen het onderwijs niet. Nu niet en dat hebben ze nooit gedaan. De TV heeft geen ommekeer teweeg gebracht, de bandrecorder niet en de computer al evenmin. Aan de essentie van lesgeven heeft het weinig tot niets veranderd.  Coöperatief leren gaat nog steeds over de interactie tussen leerkracht-leerling en leerlingen onderling.  Een versnelling veronderstelt dat het te langzaam gaat. Ik kan me in die stelling wel vinden. Maar die versnelling had al  bereikt kunnen zijn wanneer het vertrekpunt niet de computer was geweest, maar het doel waaraan een nieuwe techniek kan bijdragen. We lopen in het onderwijs al jaren achter de techniek aan en dat is een verkeerd uitgangspunt. Je koopt geen auto, wanneer je niet hoeft te reizen. En dan heb je ook geen rijbewijs nodig.

Een verandering begint bij het benoemen van een gewenst resultaat. Vervolgens zoek je daar middelen bij om inhoud te geven aan het proces en kijkt of de teamleden die het uit moeten voeren over de vaardigheden beschikken deze middelen te hanteren. Wanneer je als school zegt dat de leerkrachten moeten leren omgaan met een digibord of PowerPoint, dan zet je een doel op het middel en niet op het resultaat. Wanneer je wilt bereiken dat de leeropbrengsten op het gebied van woordenschat verbeteren met 15% en dat blijkt het best met digitale prentenboeken te gaan, dan heb je een brug geslagen tussen resultaat, middel en vaardigheid. Daarin ligt volgens mij de sleutel tot versnelling.

Des te concreter de koppeling tussen het effect van digitale didactiek en het gewenste onderwijskundige resultaat wordt gelegd, des te enthousiaster worden teamleden om zich in te zetten nieuwe middelen te leren hanteren. In een school is het meestal de taak van de ICT-coördinator om leerkrachten deze mogelijkheden te tonen. Maar de coördinator is in de praktijk meer bezig met technische problemen. De opleidingen die ICT-coördinatoren volgen zouden zich veel meer dan nu het geval is op deze koppeling kunnen toeleggen. Het is mijn vaste overtuiging dat de ICT-coördinator, samen met de intern begeleider én de schoolleider de onderwijskundige lijnen uit zou moeten zetten. Ieder vanuit zijn eigen rol en verantwoordelijkheid. In onze opleiding vormt deze koppeling in ieder geval de rode draad door alle bijeenkomsten.

Versnelling van het gebruik van ICT komt tot stand wanneer:

  • De school zich hogere onderwijskundige doelen durft te stellen.
  • De directeur zijn onderwijskundig leiderschap serieus neemt.
  • De intern begeleider de waarde van een leerlingvolgsysteem leert te (h)erkennen, de leerkracht/docent gemak, genot en gewin weet te ervaren.
  • De ICT-coördinator zich primair richt op de koppeling tussen betere leerresultaten, nieuw leermiddelen en de manier om deze succesvol in te zetten.

Het zijn vier belangrijke voorwaarden om het gebruik van ICT op een hoger niveau te krijgen. De school die de koppeling tussen deze voorwaarden in de praktijk vorm weet te geven bewijst zichzelf een goede dienst.

Menno van Hasselt is eigenaar van Van Hasselt advies en werkt samen met de CED-Groep bij het invoeren van opbrengstgericht werken in het primair en speciaal onderwijs. Met Dieter.nl heeft Menno een opleiding ontwikkeld voor de onderwijskundig ICT-coördinator.  Menno is te volgen op twitter via @mennovh of via LinkedIn

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • MevrouwtjeT  On maart 1, 2011 at 5:40 pm

    Helemaal mee eens, goed stuk.
    En de hulp inroepen van een onderwijskundige kan ook geen kwaad. Ieder zn eigen expertise…

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: