Spraaksynthese

Ik heb me deze week verdiept in spraaksynthese, oftewel een computerstem die tekst uitspreekt. We worden dagelijks geconfronteerd met computerstemmen. De NS, het navigatiesysteem, de bushalte, websites die zichzelf voorlezen en steeds meer mobieltjes die tegen je praten. Worden we eigenlijk ‘gelukkig’ van computerstemmen?

Volgens de experts bij Readspeaker kan spraaksynthese op drie manieren bijdragen . 1. Verhoging van toegankelijkheid. 2. Ter ondersteuning van het leren en 3. Voor comfort. Van elk een voorbeeld:

Je kent ze wel, websites waar je de lettergrootte kan instellen, de menustructuur duidelijk is en je niet overspoeld wordt door bewegende buttons, filmpjes en andere aandachttrekkers. De eigenaar van deze website houdt zich aan de “toegankelijkheidsregels”. Websites die (veel) informatie willen overdragen aan een groot publiek bieden vaak ook spraaksynthese aan. De computerstem leest bijvoorbeeld de krant voor. Als snel lezer irriteert de stem me al snel, maar als je problemen met lezen hebt (zoals slechtzienden of laaggeletterden) is het een manier om de informatie toch tot je te nemen.

Iedereen die weleens een e-learning cursus gedaan heeft of een serious game gespeeld heeft, weet dat je zonder geluid het einde waarschijnlijk niet gehaald had. Audio in combinatie met de juiste beelden maken het leren niet alleen leuker, maar zorgen er ook voor dat de stof beter beklijft.

Maar is een computerstem een goede vorm? Bij inhoud die vaak verandert(wetgeving) of die actueel is (krant) is het niet haalbaar om iemand alle teksten te laten inspreken. Vaak zijn dit korte berichten, of stukken die je specifiek opzoekt. Voor meer verhalende informatie, is een menselijke stem met juiste intonatie nog gewenst.

De derde vorm is comfort. Veel mensen staren voor hun werk en ‘s avonds voor de hobby naar een computerscherm. We lezen en typen de hele dag door. Worden we dan niet gelukkig als we aan het eind van de dag in plaats van nog meer te lezen, kunnen luisteren? De Ipad, E-readers en smartphones nodigen ons uit om nog meer van het scherm te lezen. Waarom niet in de trein of in de auto de favoriete sites, feeds and tweets beluisteren? Dit lijkt me ideaal. Al dromend komt er direct een nieuwe wens in me op. Ik zou graag tegen m’n smartphone praten en vragen om de laatste blog, daarna naar gerelateerde informatie of reacties op LinkedIN. Als ik moet zoeken en klikken op mijn telefoon heb ik al weer net zo snel gelezen als wanneer ik de knop moet zoeken om het te laten beluisteren.

Helaas is spraaktechnologie (in het Nederlands) nog niet zo ver. Daar ga ik een volgende  keer dieper op in.

Deze bijdrage is geschreven door Ellen Schuurink. Ellen is werkzaam als R&D manager bij ITpreneurs. , een ontwikkelaar van innovatieve multimediale leerconcepten

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Trackbacks

Geef een reactie

