Hoe houd je jezelf staande in de wereld van congressen?

Congressen, seminars, masterclasses, conferenties, symposia……Ziet u door de bomen het bos niet meer? Welkom in de wereld van zakelijke bijeenkomsten! Hoewel de congressector in 2009 een flinke stap terug heeft moeten doen, met dalingen tussen 10 en 15%, bestaat er nog steeds een enorm aanbod. Een blik op bijvoorbeeld Yeon leert ons dat er in 2011 al een paar duizend bijeenkomsten op de agenda staan.

Verrassend? Niet echt. Want wie organiseert er tegenwoordig nou geen zakelijke bijeenkomsten? Ook de organisatie waar ik voor werk, ITpreneurs, organiseert een jaarlijks terugkerend congres en een aantal Masterclasses per jaar. Sterker nog, ik ben de persoon die ze van A tot Z regelt.

Waarom kiezen organisaties massaal voor het organiseren van congressen? Waarom wordt er niet vaker samengewerkt of in plaats hiervan aan andere bijeenkomsten deelgenomen / bijdragen geleverd? In de Linkedin groep Onderwijs 2.0 is al geruime tijd een discussie gaande over de hoeveelheid ICT-beurzen binnen het onderwijs. De meeste mensen zijn het eens met de stelling dat er een overkill aan beurzen bestaat. Er worden ideeën geopperd voor een gezamenlijke aanpak of één groot congres.

Kennen we ditzelfde ‘probleem’ ook niet op Linkedin? Er bestaan op dit moment ruim 700.000 groepen. En natuurlijk bestaat hier –net als binnen de congreswereld- de nodige overlap. Waarop baseren organisaties de keuze om een eigen Linkedin groep in te richten danwel aan te sluiten bij een andere Linkedin groep? Wat is uw afweging?

Eigen Linkedin-groepen of congressen betekenen meer werk en tijdsinvestering, maar ook meer regie en invloed. Aansluiten bij andere groepen of congressen biedt een groter netwerk, een groter draagvlak, wellicht een mogelijkheid om breder publiek aan te spreken dan je zelf in je mooiste dromen kunt bereiken….

ITpreneurs heeft de stap naar de congreswereld een aantal jaar geleden gemaakt met het doel kennis te delen en een kennisplatform te bieden aan professionals die werkzaam zijn binnen hetzelfde vakgebied als wijzelf. Zijn er hier niet meer van? Jawel, maar die hebben in onze optiek een andere insteek. ITpreneurs onderscheidt zich mijns inziens door 1) de keuze te maken voor verrassende thema’s, zoals Inburgering, Participatie of re-integratie in combinatie met Technologie, 2) de keuze voor een praktische insteek, waarbij docenten en coaches zélf presenteren en ideeën, best practices en ervaringen delen en 3) de keuze om nieuwe verbindingen te creëren tussen doelgroepen die elkaar normaal gesproken niet zouden ontmoeten.

Stel jezelf dus de vraag of je toegevoegde waarde kunt bieden. Heeft het publiek ook behoefte aan die toegevoegde waarden? Zoja, dan zou ik zeggen plant nog een extra boom in het drukbezette ‘congresbos’ en ga ervoor!

Dit is een bijdrage van Bregje Keijers. Bregje is medewerker van ITpreneurs.

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: