Grip op het team (2)

Elk team kent zijn eigen dynamiek. Deze wordt gevormd door verschillende factoren zoals de opbouw, ervaring, motivatie en vaardigheden. Omdat er zoveel variabelen zijn die de kracht van het team bepalen, is er geen blauwdruk voor. Wel kan het resultaat worden omschreven.  Een goed team is een groep mensen die op professionele wijze ertoe bijdragen dat de organisatiedoelen worden bereikt. Elke leidinggevende  staat voor de uitdaging het beste uit zijn team te halen. Daar zijn een aantal handvatten voor. In deze serie ga ik dieper in op de aspecten die ik eerder beschreef in mijn artikel; “meer grip op uw team’ (te downloaden via www.vanhasseltadvies.nl) . In deel 2: gebruik weerstand

Weerstand is normaal

Wanneer een team wordt geconfronteerd met een serieuze verandering, ontstaat er meestal weerstand. En dat is maar gelukkig ook. Wie in staat is weerstand goed waar te nemen, kan een hoop leren. Helaas zijn we echter bij weerstand meer met onszelf bezig en vergeten we te observeren wat er zich afspeelt. Het kunnen nemen van emotionele afstand is een kernkwaliteit van een goede schoolleider.

Wanneer je geen tegensputterende teamleden hebt, weet je in ieder geval één ding: de kans is groot dat je te lage of te vage doelen hebt gesteld. Kennelijk maken de teamleden zich (nog) niet zo druk en denken ze dat het wel over zal waaien.  Geen betrokkenheid is zelden het geval. Alleen het feit dat teamleden elke maand een salaris ontvangen, zorgt al voor een band. Het kan ook zijn dat je de verandering zelf niet zo ziet zitten. Bijvoorbeeld, omdat deze is opgelegd door het bestuur. In dat geval trek je er zelf niet zo aan of sputtert je zelf tegen, wat weer een teken is van eigen weerstand.

Gebruik weerstand als waardevolle informatie

Wees dus blij met weerstand. Collega’s nemen de moeite om aan te geven dat ze problemen zien. Door deze serieus te nemen, breng je de verandering een belangrijke stap dichterbij. Maar een zorgvuldige aanpak is wel belangrijk. De eerste stap is luisteren naar de medewerker(s). Dat is belangrijk om in te kunnen schatten waar ze zich zorgen over maken. Grofweg vallen de ‘concerns’ te verdelen in drie categorieën:
Ik maak me zorgen of mijn collega’s dit wel trekken (oriëntatie op de ander)
Ik maak me zorgen wat dit betekent voor mijn werk (oriëntatie op de taak)
Ik maak me zorgen of ik het wel kan (of wil) (oriëntatie op jezelf)

Door goed te luisteren naar de zorgen, ontvang je informatie die je in staat stelt een passende interventie te kiezen. Bij zorgen om de ander, geef je aan hoe je ervoor gaat zorgen dat je de belangen van de ander niet uit het oog verliest. Bij zorgen om de taak, geef je aan hoe je dit gaat ondersteunen. Zorgen om jezelf zijn vaak wat complexer, omdat dit veel oorzaken kan hebben. Nu geldt ook bij deze vorm van weerstand dat je blijft communiceren. Maakt een teamlid zich zorgen om eigen competenties dan neem je dit altijd serieus. Soms is hierbij een coach nodig om een helpende hand te bieden.

Gebruik weerstand als praktisch hulpmiddel

Weerstand kun je ook bewust inzetten. Ik wil nog wel eens een team waarin zich een medewerker bevindt die wordt gezien als eeuwige dwarsligger hem of haar deze rol ook bewust toebedelen: “Bij alles wat we zeggen, verzin jij minimaal 2 argumenten waarom het niet gaat werken vanuit het oogpunt van het team”. Deze opdracht heeft het volgende effect: De medewerker voelt zich serieus genomen en het ‘dwingt’ hem vanuit het perspectief van zijn collega’s te denken.

Samenvattend

Wanneer een organisatie verandert, ontstaat er weerstand. Hiervoor hoef je niet bang te zijn. Het biedt je juist waardevolle informatie. Weerstand is eigenlijk de grootste vorm van betrokkenheid.  Van alle veranderingen stranden 70% in schoonheid. Tussen het mislukken  van veranderingen en het bewust omgaan van weerstand ligt een directe relatie. Neem daarom weerstand altijd serieus, ook al gaan alle hakken in het zand.

Menno van Hasselt is eigenaar van Van Hasselt advies en werkt samen met de CED-Groep bij het invoeren van opbrengstgericht werken in het primair en speciaal onderwijs. Met Dieter.nl heeft Menno een opleiding ontwikkeld voor de onderwijskundig ICT-coördinator.  Menno is te volgen op twitter via @mennovh of via LinkedIn
Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: