Grip op het team (1)

Elk team kent zijn eigen dynamiek. Deze wordt gevormd door verschillende factoren zoals de opbouw, ervaring, motivatie en vaardigheden. Omdat er zoveel variabelen zijn die de kracht van het team bepalen, is er geen blauwdruk voor. Wel kan het resultaat worden omschreven.  Een goed team is een groep mensen die op professionele wijze een betekenisvolle en unieke bijdrage leveren aan het behalen van de organisatiedoelen. Elke leidinggevende  staat voor de uitdaging het beste uit zijn team te halen. Daar zijn een aantal handvatten voor. In deze serie ga ik dieper in op de aspecten die ik eerder beschreef in mijn artikel; “meer grip op uw team’ (te downloaden via www.vanhasseltadvies.nl) . In deel 1:  Maak uw missie en visie  filmbaar!

Missie/Visie

In de missie beschrijft een organisatie waartoe ze bestaansrecht heeft: Philips wist dit kort en bondig te beschrijven: Sense en Simplicity.  De visie beschrijft op welke manier de organisatie de missie wil invullen. Gaan we links, gaan we rechts of er dwars doorheen. Wanneer ik een school begeleid, vraag ik meestal om de visie van de organisatie. Deze geeft mij een beeld hoe de school ervoor staat.  Vliegen de ‘maximale ontplooiingskansen’ en  ‘elk kind onderwijs op maat’ me om de oren, dan ben ik waakzaam. Mijn eerste vraag is dan: Waar zie ik dat aan? En hoe vaak zie ik dat dan? En begint het antwoord met: “Ja, maar….”, dan weet ik genoeg. Op papier staat alles goed beschreven, maar zichtbaar is de visie weinig.

Uw beleidsplan zichtbaar

Veel beleidsplannen krijgen onvoldoende uitwerking in de praktijk,  met als resultaat dat de gestelde doelen te weinig zichtbaar zijn in de groep. Beeldmateriaal kan een krachtig hulpmiddel zijn om de visie bespreekbaar te maken. Het is objectief, omdat het niet oordeelt en geeft de ruimte om op een later moment op de situatie terug te komen. Nu moet je als directeur niet een camera kopen of pakken, morgen de klas is denderen en een opname van een nietsvermoedende juf of meester maken. Dan is weerstand verzekerd. Omdat filmen in de meeste scholen geen gewoonte is, bouw je het gebruiken van beeldmateriaal op, bijvoorbeeld de volgende manier:

  1. Laat het team in kleine groepjes praten over de vraag hoe de visie zichtbaar is.
  2. Vraag wie dit wil delen in het team.
  3. Vraag wie het leuk vindt om het moment dat ze beschreven hebben eens te filmen.
  4. Bespreek dat in het team, of eerst in een klein gezelschap.
  5. Maak een rooster zodat iedereen een keer aan de beurt komt.

Van individu naar de groep

Zo werk je langzaam aan het gebruiken van beeldmateriaal om het gedrag van je teamleden te bespreken. Maar daarmee ben je er nog niet. Wanneer je deze beelden gaat bespreken, hebben ze in principe alleen nog maar betekenis voor de gefilmde juf of meester. Om een transitie naar het team te maken, moet een gerichte kijkopdracht meegeven worden. Deze kan algemeen zijn zoals ” In welk moment zie je iets van de visie terug?” tot zeer specifiek : “Bekijk de fasen van instructie en koppel deze aan de afspraken die we hebben gemaakt”.

In het begin is het goede gedrag het uitgangspunt. Maar later is het goed mogelijk of eigenlijk zelfs wenselijk dat je ook foutief gedrag vastlegt en bespreekbaar maakt. Pas dan wordt er geleerd. Maar dan moet het team daar wel voor open staan. Is het team eenmaal gewend aan een camera, dan zou de volgende stap kunnen zijn dat een leerkracht beelden gebruikt tijdens het functioneringsgesprek. Ik verzeker u  dat dit gesprek hierdoor in kwaliteit zal toenemen en er een stuk leuker op wordt. Maar ook op avonden met het bestuur of de MR is beeldmateriaal een krachtig middel om aan te geven dat de school de goede dingen doet en dat ze ook goed worden uitgevoerd. Daar kan geen beleidsplan tegenop.

De camera

Een laatste tip betreft de camera. Er zijn tegenwoordig veel goedkope en kleine pocketcamera’s te koop die via die gemakkelijk te bedienen zijn en waarmee de beelden eenvoudig op een PC te exporteren zijn. Tussen de €80 en €140 heeft u een rijke keus. En laat u niet van de wijs brengen door resoluties e.d. , want de meeste camera’s ontlopen elkaar niet veel. Let wel op hoe de camera oplaadt. Een batterij is lastiger, dan een camera die via de PC op kan laden zoals de Flip.  Een leuk kerstcadeau voor onder de kerstboom. Veel plezier bij het filmen van uw visie!

Menno van Hasselt is eigenaar van Van Hasselt advies en werkt samen met de CED-Groep bij het invoeren van opbrengstgericht werken in het primair en speciaal onderwijs. Met Dieter.nl heeft Menno een opleiding ontwikkeld voor de onderwijskundig ICT-coördinator.  Menno is te volgen op twitter via @mennovh of via LinkedIn

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: