Verzoek aan Marja van Bijsterveldt

Beste mevrouw van Bijsterveldt,

Allereerst wil ik u van harte gelukwensen met uw aanstaande benoeming. U mag de komende vier jaar richting geven aan ons onderwijsbeleid en dat is in deze economisch roerige tijd een hele opgave. En de doelstelling liegt er niet om: Ons land weer bij de top 5 belangrijkste kenniseconomieën te laten horen. Dat is een stevige klus. Ik waardeer het dat u zich hiervoor wilt gaan inzetten. Voordat u binnenkort op het bordes staat, wil ik u toch nog iets vragen……

Wat bedoelde u nu precies in het interview in ‘de Volkskrant’ van 29 september 2010? De sfeer in de teamkamer moet anders? Te weinig zelfreflectie? Te weinig kritische blik op de eigen praktijk? Het waren uitspraken die ik best veroordelend vond overkomen. Gelukkig werd in de volgende zin aangegeven dat u ook veel gepassioneerde leerkrachten tegen komt. Maar toch, het staat er wel: Niet klagen en je vak terugeisen van de schoolleiding. Een oproep tot opstand in de teamkamer en het verminderen van de vermeende negatieve invloed van de vakbonden. Ik heb het allemaal gelezen.

Ik denk  te snappen wat u probeert te zeggen. U zou zo graag zien dat leerkrachten trots zijn op het waardevolle werk wat ze dag in dag uit doen. En u bent tegen grote bestuurlijke bolwerken. Daarmee ben ik het grondig eens. Maar of het tegen elkaar opzetten van de schoolleiding en teamleden nu de meest succesvolle maatregel is om de cultuur te veranderen betwijfel ik.  Een goede schoolleider doet er toe heb ik onlangs prof. W. v/d Grift nog horen verkondigen tijdens een bijeenkomst van de PO-Raad. Marzano en Fullan zeggen hetzelfde. Zou er dan niet juist in de kwaliteit van schoolleiders geïnvesteerd moeten worden i.p.v. het korten en afgeven op het management?

U wilt betere prestaties en meer aandacht voor de talentvolle leerlingen. Terecht, want we dalen op de mondiale kennisladder en om het tempo van andere landen bij te benen, hebben we elk talent nodig en mogen we ambitieus zijn. Maar 300 miljoen bezuinigen op passend onderwijs? Is dat u manier om al het potentieel te laten bloeien? Staat passend onderwijs dan niet voor elk kind een onderwijsaanbod dat recht doet aan zijn of haar leercapaciteit, ook de talenten aan de bovenkant? En is daarvoor niet een extra investering nodig om de professionaliteit van leerkrachten op een nog hoger niveau te tillen? In de ons omringende landen wordt bijna overal het onderwijsbudget vergroot. Ook op die ladder dalen we snel.

In de periode dat ik nog met mijn voeten in de onderwijsklei stond, leerde ik negatief gedrag om te buigen door een positieve benadering te kiezen. Veel complimentjes, maar ook duidelijke afspraken en hoge doelen. Misschien moeten we het interview maar even vergeten. Er komt vast snel een kans om uw toon om te buigen naar een positief geluid. In veel van de zaken heeft u gelijk, maar het staat er zo stigmatiserend. En volgens mij wilde u dat nu juist voorkomen.

Leerkrachten hun trots teruggeven bereik je volgens mij niet door te zeggen dat ze klagers zijn en dat de cultuur anders moet. Dat doe je door scholen te motiveren om hoge doelen te stellen, schoolteams het vertrouwen te geven dat ze dat kunnen bereiken en vooral door leerkrachten dat samen te laten doen met de schoolleider en schoolbestuur. Wanneer u in staat bent om de komende vier jaar het onderwijs deze ruimte te geven, dan zult u zien waar beroepstrots in de onderwijssector toe kan leiden. Aan u de taak om het goede voorbeeld te geven en daarbij wens ik u de komende vier jaar heel veel succes.

Menno van Hasselt is eigenaar van Van Hasselt advies en werkt samen met de CED-Groep bij het invoeren van opbrengstgericht werken in het primair en speciaal onderwijs. Met Dieter.nl heeft Menno een opleiding ontwikkeld voor de onderwijskundig ICT-coördinator.  Menno is te volgen op twitter via @mennovh of via LinkedIn

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • Hannes Minkema  On oktober 27, 2010 at 10:11 pm

    Ik zie dat u mevrouw Van Bijsterveldt positief benadert en haar veel complimentjes geeft. U benadert de hoge doelen waar ze voor staat en kent haar motieven en idealen toe om trots op te zijn.

    Door uw stuk begrijp ik nu beter wat u eigenlijk tegen mevrouw Van Bijsterveldt zou willen zeggen als u geen blad voor de mond genomen had. Het is te hopen dat zij ook een goede verstaander is.

Geef een reactie

