School belt met ouders. Of niet?

Gedachten van een vader na de ouderavond
In mijn rol van toegewijde vader was ik vorige week op de ouderavond van mijn zoon, vierdeklasser in het vo. Het was een avond in de bekende opzet van een plenaire start en een tweede deel met de mentor van je eigen kind.

Gemor
Deze ouderavond zal ik me langer herinneren dan de meeste andere. Er was gemor onder de ouders omdat verschillende schoolreizen in de afgelopen jaren afgeschaft waren: we hadden het gevoel dat telkens als onze kinderen in een nieuw jaar aanbelandden, er nieuw beleid geformuleerd werd waarin geen plaats was voor het reisje dat traditioneel bij dat jaar hoorde. Eigenlijk werd me snel duidelijk dat de door de neus geboorde reisjes maar een kant van de zaak waren. Minstens zo belangrijk was het gebrek aan communicatie tussen school en ouders. Te laat, helemaal niet enzovoort.

Bellen
Communicatie speelde ook bij een ander puntje, waar niemand bij stil stond. Zowel de docent die de plenaire inleiding deed als de mentor die ons in de tweede helft opving, formuleerde een zin die ongeveer als volgt luidde:

‘Als er iets niet goed gaat met uw kind, bellen we u. Natuurlijk. Als het goed gaat hoeven we niet te bellen.’

Waarom niet?, dacht ik. Waarom zou je niet bellen als iets juist goed gaat met je kind? Het is motiverend voor je kind, het verbetert de verstandhouding tussen ouders en leraar en het is wel zo prettig om niet alleen maar de brenger van slecht nieuws te moeten zijn.

Dit is wat ik dacht, zo tijdens en na de ouderavond. Omdat dit bij me opkwam en omdat ik las over Kenneth Bernstein, een leraar die aan het begin van het schooljaar de ouders/verzorgers van 180 leerlingen opbelt.

Paul de Maat werkt bij de CED-Groep als ontwikkelaar van leermiddelen (Nieuwsbegrip) en als adviseur onderwijs en ICT. Behalve voor Onderwijs in de 21e eeuw, schrijft hij ook voor Contentgirls. Paul is te volgen als @pavl en op Linkedin.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

