Robuust lezen.nl

Dyslexie betekent letterlijk: niet kunnen lezen. Bij dyslexie kunnen zowel lees- als spellingsproblemen voorkomen, maar deze komen ook los van elkaar voor. Officieel wordt dyslexie in Nederland aangeduid als:”Een hardnekkig probleem met het aanleren en het accuraat en/of vlot toepassen van het lezen en/of spellen op woordniveau.” (steunpunt dyslexie). Er zijn op het internet zeer veel informatieve sites te vinden, van landelijke organisaties tot kleine adviesbureaus. De CED-Groep gaat binnenkort in een pilot het platform ‘Robuust lezen‘ lanceren. Een site met een geheel nieuwe aanpak……..

“Uw kind heeft dyslexie”. Geen ouder hoopt deze boodschap te krijgen. Toch gebeurt dit bij 3% tot 4% van alle leerlingen op de basisschool. Alhoewel er uiteindelijk vaak goed mee te functioneren valt, levert het in de regel een hoop frustratie en blokkades op. Met alle gevolgen van dien. De meeste basisscholen en scholen voor voortgezet onderwijs hanteren het protocol dyslexie. Doel van dit protocol is een zo goed mogelijke begeleiding van leerlingen met (dreigende) leesproblemen. Het protocol legt duidelijk uit wat de oorzaken en de gevolgen zijn van dyslexie. Het geeft een goed beeld van waar een kind met dyslexie tegenaan loopt en hoe een school daar op in kan spelen.

Voor scholen biedt het protocol belangrijke handvatten om beleidsmatig en handelend dyslexieproblemen aan te pakken. De CED-Groep gaat met de site ‘Robuust lezen’ nog een stap verder. De leesspecialisten van de leeskliniek hebben in opdracht van de gemeente Rotterdam een site ontwikkeld die leerkrachten in staat stelt de toetsgegevens van hun leerlingen te analyseren. Tevens wordt  een inschatting gemaakt van de vaardigheden van de leerkracht. Wanneer de test is uitgevoerd heb je dus niet alleen een handelingsplan voor de leerling, maar weet je ook welke kennis of vaardigheden de leerkracht nog nodig heeft om de leerling optimaal te kunnen ondersteunen. Voor zover ik weet is dit het eerste platform dat de leerbehoefte van de leerling direct koppelt aan het gedrag van de leerkracht.

Maar de ondersteuning gaat nog verder. Wanneer na een diagnose de school behoefte heeft aan verdere ondersteuning, kan er een videoconferencing worden aangevraagd. De school komt dan met behulp van een webcam in contact met de leesspecialisten van de leeskliniek. Dat scheelt niet alleen veel tijd, maar bespaart ook begeleidingskosten. Uiteindelijk is zelfs hulp mogelijk, terwijl de leerkracht en de leerling aan het inoefenen zijn. Hiermee wordt feitelijk de oefensituatie binnen de leeskliniek nagebootst. Voor deze vorm van ondersteuning worden wel kosten in rekening gebracht.

De CED-Groep is de eerste onderwijsbegeleidingsdienst die gebruik maakt van moderne technieken om de vragen van scholen via videobeelden te beantwoorden en leeshulp of afstand te bieden. Binnenkort gaat er een pilot van start waarvoor scholen zich nog kunnen inschrijven. U kunt hiervoor contact opnemen met Paul de maat (p.demaat@cedgroep.nl). Ik hoop en verwacht dat veel scholen van deze unieke tool gebruik zullen gaan maken.

Menno van Hasselt is eigenaar van Van Hasselt advies en werkt samen met de CED-Groep bij het invoeren van opbrengstgericht werken in het primair en speciaal onderwijs. Met Dieter.nl heeft Menno een opleiding ontwikkeld voor de onderwijskundig ICT-coördinator.  Menno is te volgen op twitter via @mennovh of via LinkedIn

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: