PO-raad in de spagaat

N.a.v. aangekondigde bezuiniging op het budget voor passend onderwijs plaatste de PO-raad een reactie op de website met de titel ‘passend onderwijs wordt een onmogelijke opdracht’. Ik begrijp heel goed met welke reden deze boodschap wordt afgegeven. De kaarten zijn in Den Haag immer nog niet geschut. Met het bericht wordt het signaal afgegeven dat deze bezuiniging van de baan moet. Hiermee vervult de PO-raad haar rol als vertegenwoordiger van de sector zoals verwacht mag worden. Het bericht heeft echter ook een keerzijde. Ik vraag me af of ze met de toon van het persbericht voldoende ruimte laten aan scholen en besturen die goed bezig zijn om trots te zijn op wat ze hebben bereikt……..

Het zal niet de eerste keer zijn dat er een maatregel in het onderwijs wordt ingevoerd, waarna de middelen om de invoering te regelen onvoldoende blijken. Er wordt een roeiboot beloofd, maar soms met gaten in de bodem en kapotte roeispanen: “En nu snel naar de overkant”. Dat de PO-raad een krachtig signaal afgeeft is haar publieke opdracht en de snelheid waarmee er is gereageerd laat zien dat ze deze taak ook zeer serieus neemt. Wat dat betreft alle begrip.

De boodschap heeft echter ook een ander lading. De PO-raad spreek van een kansloze zaak. Welk bestuur, school of individuele leerkracht gaat zijn best doen om een ‘Mission Impossible’ mogelijk te maken?  Een dergelijke uitspraak kan gemakkelijk blijven hangen in de hoofden van mensen en worden gebruikt als excuus om niet in beweging te komen. “Wanneer zelfs de PO-raad het niet ziet zitten….”.

Maar ook inhoudelijk vind ik het een riskante beeldvorming. Passend onderwijs betekent dat voor alle leerlingen een passend onderwijszorgaanbod wordt ontwikkeld. Hiertoe krijgen de bevoegde gezags- organen van scholen een resultaatsverplichting om voor alle zorgleerlingen die worden aangemeld of staan ingeschreven een passend onderwijszorgaanbod te bieden.  Om dit te realiseren worden regionale netwerken ingericht, wordt per regio één loket voor de indicatiestelling ingericht en wordt een flexibel onderwijscontinuüm gerealiseerd”(OC&W). Er zijn genoeg samenwerkingsverbanden die ver zijn met het realiseren van deze zorgplicht. Er zijn ook veel scholen die investeren in aanpakken om binnen de schoolspecifieke context passend onderwijs te kunnen bieden.  Aan deze besturen het signaal afgeven dat ze bezig zijn met een kansloze missie doet geen recht aan alle goede stappen die er zijn gezet.

En daarmee heeft de PO-raad zich in de spagaat gezet tussen de signaalwerking naar Den Haag en de motivatie van het veld. Ik hoop vurig dat scholen en schoolbesturen in staat zijn de heftige toon van het artikel te relativeren en inzien dat de PO-raad een publieke uitspraak moet geven, zonder daarmee onrecht te willen doen aan alle goede ontwikkelingen. Passend onderwijs heeft met geld te maken, maar misschien nog meer met bezieling, durf en daadkracht. En daaraan is in het onderwijs nooit gebrek.

Menno van Hasselt is eigenaar van Van Hasselt advies en werkt samen met de CED-Groep bij het invoeren van opbrengstgericht werken in het primair en speciaal onderwijs. Met Dieter.nl heeft Menno een opleiding ontwikkeld voor de onderwijskundig ICT-coördinator. Menno is te volgen op twitter via @mennovh of via LinkedIn

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: