Academische Pabo

Dit jaar zijn we weer een aantal academische Pabo’s rijker. Dat betekent dat er  in een aantal grote steden, waaronder Amsterdam, Leiden, Utrecht en Groningen een opleiding wordt geboden waar de traditionele Pabo wordt gecombineerd met een studie onderwijskunde. Volgend jaar betreden de eerste studenten de arbeidsmarkt en daarna zullen er nog veel volgen. Ik probeer me van dat moment een voorstelling te maken…..De Alpo is een gecomprimeerde opleiding  onderwijskunde, waardoor een praktijkdag opgenomen kan worden. Studenten zijn  onderwijskundige met bevoegdheid tot lesgeven. Anders dan hun collega’s van de Pabo, hebben ze een brede theoretische kennis, maar ook minder kennis van de praktijk.  Daar staat weer tegenover dat zij een hoger opleidingsniveau hebben en dat verwacht mag worden dat deze groep in staat zal zijn de ontbrekende kennis zich sneller eigen te maken. Of op deze wijze praktijk en theorie voldoende aan elkaar worden gekoppeld, zal de toekomst uit moeten wijzen.

De gemiddelde leeftijd in het basisonderwijs stijgt en onderzoek (in Duitsland) toont aan dat leerkrachten, naarmate ze ouder worden, zich steeds minder verbeteren en na hun 45 jaar het niveau zelfs daalt. Volgens mij is dat een punt voor besturen en schoolleiders om alvast eens goed over na te denken. Wat zal de impact zijn op de schoolcultuur wanneer dit patroon expliciet wordt gemaakt door de instroom van hoger opgeleide leerkrachten?

Er is nog iets waar scholen heel goed over na moeten denken. Hoe bind en boei je een groep mensen die hoog opgeleid is en bij aanvang van hun werkzame leven een team binnen stappen  waarvan het gemiddelde kennisniveau veel lager ligt? Aan de andere kant groeit namelijk ook het aantal Pabo-studenten die via het MBO de weg naar het leraarschap hebben gevonden. Alhoewel beide groepen bevoegd zijn, zal er in de praktijk een groot verschil zitten in het analytisch vermogen en de vaardigheden om te reflecteren op het eigen handelen.  Moet de Alpo leerkracht daarom direct een LB-functie krijgen aangeboden? En wat is  daarvan het effect op teamleden met  veel ervaring en die niet in aanmerking komen?

Volgens mij zouden besturen er goed aan doen om zich alvast voor te bereiden op deze situatie. Het vaardigheids- en kennisniveau tussen leerkrachten gaat de komende 10 jaar sterk verschillen en dat vraagt om een passende reactie van besturen en schoolleiders. Wie heeft er goede suggesties om op deze situatie te anticiperen?

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • Jeroen van den Berg  On augustus 30, 2010 at 12:45 pm

    Ik ben zelf via het mbo ingestroomd en ken meerdere ALPO studenten.
    Hoewel er wel verschillen in interesse (praktijk versus theorie) te zien zijn, vind ik het overdreven om te stellen dat het vaardigheids- en kennisniveau zo enorm uit elkaar gaat lopen.

  • willem koper  On augustus 31, 2010 at 5:26 pm

    Willem Koper:

    Als afgestudeerd onderwijzer aan de Hervormde Pedagogische Academie te Amsterdan week ik 31 jaar geleden uit naar Barcelona alwaar ik tot vandaag de dag me heb toegelegd op het onderwijs van Engels als vreemde taal. De noodzakelijke interactie in groepslessen en het voordeel dat ik zelf exstudent ben (met Nederlands als moederstaal) en dus geen Native Speaker, heeft er toe geleid dat al mijn studenten leerden hoe zij hun leerproces van een vreemde taal, de didactiek en dus ook hun inspanning moesten analyseren. Zo werden op vertaling gerichte studenten omgeturnd tot spontane sprekers.

    Nu heb ik een eigen talenservice bedrijf Backuplines S.L. met vele leerkrachten en studenten die de methodologie van het afstandsonderwijs volgen. Als zakelijke instelling geven wij aan tailor-made cursussen de voorkeur. Velen leerden voorheen wel Engels maar kwamen niet verder dan school Engels.

    Mijn filosofie is dat een vreemde taal leren spreken is als een SPORT leren spelen. Veel oefening en de minimaal nodige grammatikaregels.
    Wij zijn dan ook eerder mentoren dan docenten, o.t.w. TRAINERS i.p.v. SCHEIDSRECHTERS. Wij werken voor verschillende nationale uitgevers van Distance Learning Courses als leraren die een Helpdesk telefoon/Internet dienst verlenen en in 10 minuten “les” studenten laten oefenen en motiveren weer verder te leren via zelfstudie. Daarbij is de uitleg over het leerproces en didactiek erg belangrijk. De Online methode heeft samen met webclasses en podcasts veel toekomst. Klassikaal taalonderwijs staat op de tocht en zal in de toekomst misschien door het sociale karakter beperkt worden tot de lagere school. Daarna, vóórdenkend (niet nadenkend), zal de technologie ons verplichten tot LifeLong Learning over te gaan.

    Met de onderwijsrevolutie voor de deur en met de vele mogelijkheden van Digitaal Didactisch Materiaal zullen we een ander leer / onderwijs uitgangspunt moeten hanteren. Misschien is de verantwoordelijkheid delen en ook de studenten helpen door inzicht te geven over welke manieren van leren er zijn een moderne kijk op de situatie. Dan kunnen zij zelf kiezen hoe ze wat hun wordt voorgezet willen leren op de meest interessante en effectieve wijze.

    Natuurlijk leren we allemaal elke dag iets nieuws. Wij waren ooit eens zelf beginnende studenten die moesten leren wat we nu onderwijzen. Als we dat delen met onze studenten en liefde voor leren delen met LifeLong Learning geven we al aan dat bijscholing en vernieuwing een horizonverleggende stimulans is om niet te vergrijzen in ons vak.

    Ik ben voorloper van interactieve leersituaties, ideaal voor taaloefenen in groepen van 2 of 3. Ik heb een plezierig gevoel wanneer ik leren zie plaatsvinden en mij als een dirigent de oorzaak weet van de prachtige muziek die me in de oren klinkt

    Mijn vraag ter overdenking:
    Vanaf welke leeftijd kunnen we met studenten over didactiek praten en ze betrekken bij hun eigen leerproces?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: