Creatief met de Rechten van het Kind

Van Saskia Klomps (CED-Groep): 

Op 20 november 2009 bestond het Verdrag voor de Rechten van het Kind 20 jaar. In dit verdrag is vastgelegd dat alle kinderen (0-18 jaar) recht hebben op verzorging, bescherming en respect. Er zijn 193 landen partij van het Kinderrechtenverdrag, en daarmee is dit het meest geratificeerde mensenrechtenverdrag. Alleen de Verenigde Staten en Somalië zijn nog geen partij. Er is in Europa onderzoek gedaan naar de mening en kennis van kinderen over hun rechten. Daaruit kwam dat Nederlandse kinderen het minst bekend zijn met hun rechten (www.kinderechten.nl).

 Veel organisaties maken zich sterk voor kinderrechten. De Herman van Veen Foundation wil onder het motto: “Het gaat pas goed met de wereld als het goed gaat met de kinderen” aandacht vragen voor de mogelijkheden, die volop aanwezig zijn in ieders leefomgeving om zelf initiatieven te nemen, kinderen een toekomst te ‘willen’ geven.

Mede geinspireerd door deze foundation is de Copernicus in Hoorn (VMBO, Havo, VWO) een aantal jaren geleden creatief aan de slag gegaan met lesmodules. Deze bestaan uit een boekje voor leerlingen en een handleiding voor docenten. Ronn Hettinga, docent op het Copernicus en medeontwikkelaar van het project:

 “De modules zijn opgesplitst in een basisopdracht en een keuzeopdracht. Via een stappenplan werken de kinderen naar een eindproduct toe. Bij de basisopdracht gaan de leerlingen inhoudelijk met het thema aan de slag. Wat is nou eigenlijk ‘respect’ , op welke gebieden speelt respect een rol en wat staat er eigenlijk over in respect in artikel 29? De basisopdracht wordt afgesloten met een verslag. Daarna gaan ze aan de slag met de keuzeopdracht, waarin een groot beroep wordt gedaan op de creativiteit van de leerlingen. Ze moeten namelijk het thema verbeelden in de vorm van drama, beeld, muziek, dans, tekst of een combinatie daarvan. Dit is intensief maar het levert leuke resultaten op. In één klas heeft een groepje bijvoorbeeld, in overleg met een speelgoedwinkel, een winkeldiefstel in scène gezet en daar een film van gemaakt. Een prachtige verbeelding van respect voor andermans spullen. Een mooi voorbeeld bij het thema leerrecht en leerplicht is een dubbele powerpointpresentatie. Aan de ene kant waren beelden te zien uit het dagelijks leven van een kind in een land waar school geen vanzelfsprekendheid is. De andere kant toonde de beelden van een kind uit deze groep. Het contrast tussen die beelden was behoorlijk veelzeggend”. Hettinga wil graag dat er binnen de school structureel aandacht blijft voor kinderrechten en hoopt nog meer modules te kunnen uitwerken.

 Op internet is veel lesmateriaal te vinden over kinderrechten.UNICEF vindt het belangrijk dat kinderen weten wat hun rechten zijn. Ze kunnen dan beter meepraten over zaken die belangrijk zijn voor hun huidige leven en hun toekomst.. Daarom heeft Unicef digitaal lesmateriaal ontwikkeld over kinderrechten. Sinds januari 2010 is dit materiaal gratis te downloaden. Het VN-kinderrechtencomité, dat alle landen controleert op het naleven van het kinderrechtenverdrag, heeft er in 2009 bij de Nederlandse overheid op aangedrongen om meer aandacht te besteden aan het onderwijs in kinderrechten. De overheid vindt het echter een zaak van de scholen zélf om lesmateriaal over kinderrechten op te nemen in het curriculum.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: