Paard leert rekenen in Suriname

Vreemde titel hoor ik u denken? Dat is helemaal juist. Deze bijdrage gaat niet over rekenen, heeft geen enkel verband met paarden en al evenmin met Suriname. Deze blog gaat over vinden en gevonden worden. Niet zo lang geleden was Googlen het woord van het jaar. Ondertussen is het een vast begrip. Moet je op internet informatie zoeken, dan start je bij Google. Wil je goed scoren, meld je je site aan bij Google. Aan het gebruik van deze zoekmachine worden haast mythische krachten toegekend.  De werkelijkheid is minder rooskleurig.

Google vindt slechts 20% van de bronnen die u zoekt. Nog altijd een aanzienlijk aantal wanneer u een veel voorkomend onderwerp zoekt, maar 80% van de informatie blijft voor u verborgen. En misschien zat daar nu juist die bron bij die u zo goed zou kunnen gebruiken.

Onderzoeken tussen Google en andere zoekmachines zoals Yahoo tonen aan dat de meest voorkomende zoekmachines bij elkaar ongeveer 50% van de bronnen vinden. Vaak is de overlap tussen de verschillende machines opvallend groot. Bronnen die bij Google bovenaan staan, komen vaak bij bijvoorbeeld Yahoo niet eens voor. Waar bronnen elkaar overlappen, betreft het meestal een ‘gekochte’ plek op de ranglijst.

Wie kennis overdraagt en leerlingen/studenten leert dat je met Google alles kunt vinden, die leert een beperking te accepteren. Voor actuele en authentieke informatie kun je nog altijd het best naar de directe bron toe, zoals een expertisecentra of Wikepedia.  Toch valt er nog een hoop te winnen met slim zoeken. Henk van Ess van bedrijf Voelspriet heeft een aantal tips op een rij gezet.

Wie wil dat zijn eigen site meer wordt bezocht, die kan Google hiervoor betalen. De site komt dan bovenaan te staan. Dat is ook de reden waarom de bronnen tussen de divers zoekmachines zo afwijken. Wil een bedrijf zijn site goed vindbaar maken, dan moet er  aan meerdere zoekmachines worden betaald. Niet ieder bedrijf heeft hiervoor de middelen.

Wat ook helpt is het goed metadateren van je site of blog. Ook dit trekt bezoekers aan. Deze blog wordt het meest bezocht door mensen die zoeken op, u raadt het al; paard, rekenen en Suriname. Door vaak gebruikte zoektermen te gebruiken, lokt u meer bezoekers naar uw site. Al kun je van geïnteresseerde lezers in dit geval niet spreken. Organisaties zoals Stichting Kennisnet rapporteren om die reden niet de hits op hun sites, maar het aantal bezoekers: Mensen die langer dan een paar minuten blijven.

Grote kans dat deze bijdrage veel wordt bezocht. Niet omdat het onderwerp inhoudelijk relevant is, maar omdat door de titel de verwachting wordt gewekt dat het onderwerp wel eens aan zou kunnen spreken. Google anticipeert hierop en zorgt dat de bron bij de eerste vermeldingen komt te staan.  Handig voor bedrijven, maar wel iets dat u uw leerlingen moet leren.

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: