Filmbaar

Gisteren heb ik een workshop verzorgd bij de conferentie ‘passend taal’ van het CPS. De inhoud ging over opbrengstgericht werken aan technisch lezen met het onderwijscontinuüm.  Een veel voorkomende denkfout is dat dit thema alleen maar te maken heeft met het meten van gegevens. Al is er wel een duidelijke relatie met het gebruiken van data, opbrengstgericht werken gaat over meer dan alleen toetsen.

 

De CED-Groep heeft een methodiek ontwikkeld om passend onderwijs te verzorgen voor alle leerlingen. De aanpak is gebaseerd op de gedachte dat  je leerstandaarden haalt  door meer of minder van iets te doen. Een tweede uitgansgpunt is de constatering dat elk kind uniek is, maar dat dit nog niet betekent dat elke leerling een unieke aanpak nodig heeft.

De onderwijsraad heeft het begrip referentieniveau geïntroduceerd. Voor het basisonderwijs geeft dit het niveau aan dat we van elke leerling die de overstap naar het voortgezet onderwijs maakt verwachten. Leerstandaarden geven de meetpunten aan die de route bepalen om het referentieniveau te halen. Het zijn de normeringen waar minimaal 75% van de leerlingen aan moeten voldoen op een bepaald vakgebied en op een bepaalde tijd. De op elkaar aansluitende standaarden vormen een voldoende leerlijn. Leerstandaarden zeggen iets over je onderwijskwaliteit en niet over de leerling.

Wie kijkt naar de opbrengsten van de leerling om de onderwijskundige behoefte te bepalen, heeft het over het gehele onderwijsleerproces. Niet alles van dit proces is meetbaar. Zelf hanteer ik de volgende driedeling. Sommige aspecten zijn  normeerbaar, andere zijn filmbaar en de overige meetbaar.

Normeerbaar zijn de items waarover je met je team afspraken moet maken zoals einddoelen, tussendoelen en gestelde leertijd. Filmbaar zijn de items die je kunt vastleggen met een filmcamera (geoperationaliseerde gedrag van de leerkracht en de leerling) zoals gerealiseerde leertijd, feedback op gedrag en de inrichting van de klas.  De laatste categorie zijn de meetbare items zoals competentieniveau van de leerling, professionalisering van de teamleden en kwaliteit van de instructie.

Vooral de term filmbaar, afkomstig van mijn collega Fop Quartel, vind ik erg sterk. Hieraan kun je met je team gemakkelijk een oefening koppelen. Pak je camera en film het gedrag dat je met elkaar hebt afgesproken. Laat vervolgens in een teambijeenkomst zien hoe dat gedrag eruit ziet. Praat vervolgens over wat je ziet, Waar loopt het team tegenaan, waar zijn ze trots op en wat kan beter. Het gebruiken van beeldmateriaal is een krachtig leermiddel gebleken.

Wie de stappen van normeren, operationaliseren en meten structureel doorloopt op basis van de items van het  onderwijsleerproces, heeft voldaan aan een belangrijke voorwaarde op goed onderwijs te verzorgen. Laat daarbij je data spreken, je filmcamera lopen en vier na afloop je successen!

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: