Taal leren met ict, deel 2

kinderopvangTaal en ICT hebben alles met elkaar te maken. Saskia Klomps (CED-groep) & Ellen Schuurink (ITpreneurs) beschrijven in een aantal afleveringen hun ervaring met en visie op het thema taal & ICT. Saskia en Ellen hebben veel ervaring als ontwikkelaar van succesvolle onderwijsproducten zoals Nieuwsbegrip en Nederlands aan het werk.

Gemeenten, stadsdelen en werkgevers maken zich zorgen over het taalniveau van peuterleidsters. Binnen het MBO is er te weinig aandacht voor taalonderwijs. Dezelfde problematiek komt naar voren uit diverse onderzoeksrapporten van de inspectie over de kwaliteit van voor- en vroegschoolse educatie. In Les 161 wordt gesteld dat bijna de helft van de voorschoolleidsters in Amsterdam de minimumnorm op taalvaardigheid niet halen. Er zijn veel activiteiten en programma’s voor leidsters: trainingen interactief voorlezen, communicatie met ouders, etc., maar er is weinig aandacht voor de eigen taalvaardigheid van de leidster.

De CED-groep geeft momenteel trainingen, met als doel de taalvaardigheid van de leidsters zelf te verbeteren. De training bestaat uit groepsbijeenkomsten en is sterk beroepsgericht. Na afloop zijn er veel enthousiaste leidsters die een vervolgcursus willen of meer willen oefenen, zowel met mondelinge als schriftelijke vaardigheden. Extra training is duur en vaak moeilijk te plannen. Een goede toevoeging bij de taaltraining is een digitaal ondersteunend programma.

Taal in de context & ICT

Het succes van inburgering zit in het leren in de context. Dit betekent dat je mensen taal aanbiedt over datgene wat hen raakt! Dit kan zijn omdat het te maken heeft met werk, hobby’s of persoonlijke omstandigheden. Een andere reden is de zelfredzaamheid. Deze factor weegt overigens zwaarder bij NT2 dan bij NT1.

Leren in de context werkt uitstekend in een blended programma. De context wordt in de training geschapen, bijvoorbeeld bij interactief voorlezen. De leidsters krijgen theorie, zien een voorbeeld en oefenen met elkaar. Na de training kan de leidster online (zowel thuis als op locatie) de stof nog eens herhalen. E-learning biedt theorie, gevarieerde oefeningen, simulaties en tips!

Een bijkomend voordeel van de e-learning is herhaling. Op een aantrekkelijke manier oefent de leidster dezelfde stof in verschillende situaties. ICT is een uitstekende voorziening voor inslijping van taalvaardigheden en is tevens aantrekkelijk en flexibel inzetbaar (leren in eigen tijd, op eigen tempo). Voor de VVE- training geldt (net als bij inburgeringprogramma’s zoals TIN) dat alles gekoppeld is aan de dagelijkse werkpraktijk: communicatie met kind, ouders, collega’s en leidinggevenden.

 Hoe wat waar?

Waar is het programma, zult u denken… Helaas, het bestaat (nog) niet. Uit gesprekken met mensen uit het veld blijkt hoe belangrijk het is dat een dergelijk programma er komt!

Er zijn echter wel wat uitdagingen te overwinnen. We hebben het hier over ‘Taal op de werkvloer’. Leidsters moeten zowel thuis als op locatie kunnen oefenen.

ITpreneurs en de CED-Groep zijn voornemens om in 2010 een pilot te starten. Een welzijnsorganisatie biedt daarbij faciliteiten: computers en de inzet van een taalcoördinator.

Daarnaast moeten we rekening houden met de computervaardigheid van de doelgroep. Niet alle leidsters zijn even digivaardig. Het programma moet toegankelijk, aantrekkelijk en duidelijk zijn. De laatste uitdaging is de aansluiting met de opleiding: het digitale programma moet ingezet kunnen worden voor zowel de huidige als de toekomstige generatie leidsters.

 Volgende aflevering zullen we dieper ingaan op het digitale taalaanbod voor het MBO.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: