uitdagend rekenen en wiskunde

rekenenVeel leerkrachten passen ict toe wanneer de leerlingen klaar zijn met hun reguliere rekentaken. Toch is dat niet altijd nodig. Elke klas heeft zijn 15% beste leerlingen. Meestal is dit de groep kinderen die weinig instructie nodig heeft, zich ergert aan de (te ) lange uitleg van de leerkracht en weinig gemotiveerd is om aan de taak te beginnen. Niet zelden veroorzaken deze leerlingen onrust in de groep, omdat ze onvoldoende worden uitgedaagd (leerling is denklui).   In een enkel geval domineert het afwijkende gedrag zo erg dat de werkelijke intelligentie helemaal niet wordt herkend. Helaas beperkt deze groep zich niet tot de hoogbegaafden, maar betreft het gemiddeld zo’n 4 tot 6 leerlingen in elke groep.

Op het internet zijn veel materialen te vinden waarmee u uw leerlingen een meer uitdagende leeromgeving kunt bieden. Een goed voorbeeld hiervan is de blog rekenen-wiskunde en games. Deze blog behoort bij de site rekenweb, een site die door het Freudenthal Instituut wordt bijgehouden en die nog veel meer tips biedt.

Leerlingen meer vrijheid bieden vraagt wat van het klassenmanagement. Stichting Kennisnet heeft hierover een publicatie uitgebracht. Ook hangt de mate waarin u dit kunt realiseren af van de manier waarop u uw ict-infrastructuur heeft ingericht (plaats van computers, snelheid netwerk, etc.). Maar de belangrijkste factor is de ruimte die u uw leerlingen zelf toestaat.

U bepaalt immers welke leerling niet hoeft deel te nemen aan de instructie en welke vrijheid deze dan krijgt om zonder uw toezicht zijn werk te doen. Om dit te kunnen is vertrouwen nodig. En dat is geen eenrichtingsverkeer.  Kinderen moeten dit  verdienen door te laten zien dat ze het  vertrouwen waard zijn.  Jorien Meerdink van WESP ondersteunt scholen bij het versterken van de vertrouwensband tussen de leerkracht en zijn leerlingen door teams te leren luisteren naar de leerling. Een aanrader voor teams die aan de slag willen met kinderparticipatie en onderwijs in de 21e euw.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: