ICT en onderwijs of gewoon al onderwijs?

worteltjestaart2 copyTja, zo zit ik af en toe ’s avonds op internet om te kijken wat er leeft in het basisonderwijs op gebied van het inzetten van ICT-middelen. En weet u wat mij dan opvalt? Er wordt veel gesproken _over_ ICT en onderwijs (een term waar ik graag een keer uitgebreid op terugkom) en weinig _door_ het onderwijs over ICT in het onderwijs.

Veel leuke tips en trends op, laat ik zeggen ‘productieniveau’: nieuwe soft- en hardware tools, vooruitstrevende computerhobbyisten (niet negatief bedoeld, ik schaar me er zelf ook graag onder) die legio mogelijkheden zien om hun onderwijs te verrijken, vertaalde onderzoeken, organisaties die hun eigen markt creëren beantwoorden en bijna nooit: “ik heb vandaag toch iets gaafs ontdekt voor in de klas!”, of “fijn, zo’n digibord dat ik vandaag moet gebruiken, maar HOE?”, of “met de Kinderboekenweek heb ik dit projectje gemaakt, de kinderen waren razend enthousiast: wil je het hebben, download het maar!”

Het lijkt soms alsof er een dikke ‘schil’ ligt over het gebruik van ICT in de klas waarbij we maar weinig echt een kijkje krijgen in de klas. Dat vind ik zo jammer. Ook ik word enthousiast als ik de mogelijkheden bedenk wat ‘Twitter’ kan bieden in de klas, zie ik stemkastjes niet als doel maar als een manier van  werken in projecten en zie ik bij ‘Cloud computing’ juist de wolken verdwijnen. Maar als ik vandaag zie hoe een leerkracht in de Kinderboekenweek kinderen trakteert op worteltjestaart, nadat ze vorige week het thema geïntroduceerd heeft met een digitaal prentenboek waarbij het boek vervolgens lekker achterin de klas lag om door te lezen… dan zie ik goudmijntjes die heel goed de huidige praktijk weergeven. Ons basisonderwijs is rijk van deze voorbeelden, maar we zien ze niet veel. Zou dat te maken hebben met ‘ICT en onderwijs’ wat onderhand gewoon ‘onderwijs’ is?

ICT in de klas

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • Henk Heurter  On oktober 13, 2009 at 3:49 pm

    Dag Machiel,

    KIjk eens op http://netwijs.blogspot.com/2009/10/kinderen-maken-games.html. Daar zie je een verslag van een project dat daadwerkelijk is uitgevoerd.

  • Josje Hamel  On oktober 14, 2009 at 4:25 pm

    Dag Michiel,

    Wat je zegt herken ik wel… Ik denk dat er nog steedsd veel mensen zijn die verstand hebben van ict. En ook veel mensen die verstand hebben van onderwijs. Maar mensen met verstand van onderwijs én ict, zijn schaars. Gelukkig bestaan ze wel… Kijk bijvoorbeeld maar eens op http://www.drp.nl/digibord/

  • Paul  On oktober 18, 2009 at 12:33 pm

    Dag Michiel, volgens mij bedoel je juist dat je graag direct van de mannen en vrouwen voor de klas zou horen hoe ze ict inzetten. Verhalen van deskundigen over wat er mogelijk is, zijn genoeg te vinden. Misschien heb je gelijk: er zijn best veel leerkrachten die ict-middelen gebruiken, maar voor hen is dat zo gewoon dat ze niet meteen erover gaan schrijven, bloggen of twitteren. Als ze een nieuwe manier hebben ontdekt om een rekenprobleem uit te leggen, gaan ze daar immers ook niet over publiceren?

Geef een reactie

