Solliciteren

CB106394Tijdens een gesprek met een directeur van een basisschool komt het ‘digitale leren’ ter sprake. De school heeft een relatief jong team, heeft de afgelopen jaren veel ingezet op adaptief onderwijs en her en der zijn kinderen aan het werk achter een computer: met een werkstuk, toets of educatieve software.

Gaandeweg het gesprek verbaast het mij enigszins dat de school nog geen enkel digitaal schoolbord had hangen.  Een vraag die ik dus ook gelijk maar stel.

De directeur is daar heel duidelijk in: “We gaan zeker investeren in digitale schoolborden, ik zie er zelf zeer veel mogelijkheden voor binnen onze manier van werken, alleen wil ik dat niet zomaar adhoc doen”. Hij vervolgt:”Ik wil niet dat het bord gebruikt wordt als een ‘veredeld krijtbord’ maar juist voor een verrijking gaat zorgen in ons onderwijs, voor onze school!”. Ik begin nieuwsgierig te worden hoe hij dat van plan is. “Binnenkort gaan we sollicitatierondes houden.  Elke collega die graag een digibord in zijn of haar klas wil hebben mag dat komen toelichten en naar een ‘bord’ solliciteren. Men moet zich dus goed voorbereiden, goed weten wat de mogelijkheden zijn en ook wat de verwachtingen zijn vanuit o.a. de directie”.

Ik vind dit wel een bijzondere en praktische manier van handelen. De leerkracht die gemotiveerd is moet het ‘sollicitatiegesprek’  goed voorbereiden en toelichten. Wordt de betreffende leerkracht de ‘gelukkige’, dan kan je als directie ook heel goed duidelijke verwachtingen uit- en afspreken. Wat je vervolgens zelfs in een POP zou kunnen zetten!

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • Herman  On september 25, 2009 at 7:35 pm

    Ik vind dit inderdaad een bijzondere manier van introduceren. Het zal ongetwijfeld een effect hebben, maar ik mis de visie van die directeur op zijn school. Hij redeneert ook meer vanuit de portemonnee. Leerkrachten, die niet willen ‘vernieuwen’ hoeven ook niet. Het kan werken. Misschien werkt het aanstekelijk? Ik heb het in mijn eigen praktijk precies andersom gedaan.

  • Digibordhulp  On september 27, 2009 at 10:49 am

    Misschien dat de directeur maar even het artikel Hoe gaan we het digibord interactief inzetten in de klas? moet lezen. Want ik ben van mening dat de leerkracht het digibord in fases gaat gebruiken in het lesgeven.

    Het zogenoemd solliciteren naar een digibord is een eis die in mijn ogen teveel gevraagd is.
    Elke leerkracht die met een dergelijk bord in aanraking komt, zal de fase van veredeld krijtbord moeten doorlopen om überhaupt achter de mogelijkheden van het bord te komen.

    Pas na enkele weken gebruik, zal het bord nog beter worden ingezet in de les.

Geef een reactie

