Zo mooi kan multimedia zijn!

2621586877_b4fa9fc448Lang hoefde ik niet te twijfelen toen Cultuurnetwerk mij vroeg een presentatie over multimedia en didactiek te verzorgen. Als deelnemer aan het Regionaal trainingscentrum van Apple sta ik mijn mannetje op dit gebied. De toehoorders bestonden uit een 40-tal cultuurminnende PABO-docenten.

In mijn presentatie heb ik de evaluatie van geluidsdragers ingebouwd, beginnend bij mijn eerste platenspeler en eindigend bij mijn gloednieuwe IPhone. Tijdens mijn verhaal ligt deze voor me te wachten op een geschikt moment om mijn publiek te imponeren met de veelzijdigheid van deze digitale vriend.

Na tien minuten vind ik een geschikt moment en geniet al van het moment dat komen gaat. Terwijl ik naar mijn IPhone reik, verschijnt de foto van mijn dochter op het scherm. Ze had het moment niet beter kunnen kiezen. Ik pak de telefoon op en laat aan de aanwezigen zien hoe handig het is te weten wie er belt, zonder dat je wordt gestoord door een irritante beltoon. Terwijl ik de zaal probeer te overtuigen van de meerwaarde besef ik me waarom ze belt.

Dit jaar is ze gestart op de Hogeschool in Rotterdam aan de PABO-opleiding en vandaag staat de gevreesde rekentoets op het programma. Omdat ze bepaald geen rekenster is, liep de spanning vooraf in huize van Hasselt hoog op. Ik licht de zaal de reden van haar telefoontje toe en leg vervolgens braaf mijn telefoon zonder te antwoorden weg. Ik zit per slot van rekening midden in een presentatie.

Vol afschuw vragen tachtig ogen zich af hoe ik het in mijn hoofd haal de telefoon niet op te nemen. Ik besluit ervoor te gaan en de toehoorden maken live mee dat mijn dochter me de uitslag meedeelt: “Ik heb ‘m gehaald!”, hoor ik luid in mijn oor. Meteen stel ik de mensen op de hoogte van dit heugelijke feit. Als ware PABO-professionals begrijpen zij de waarde van de boodschap en mijn dochter wordt  door veertig enthousiaste kelen gefeliciteerd.

Terwijl ik, nog nagenietend van de vreugde van mijn dochter, de draad weer oppak besef ik me de schoonheid van dit moment. Geheel onbedoeld had ik de waarde van multimedia gekoppeld aan dat wat ons mensen beweegt: emotie en gevoel. Een moment om niet snel te vergeten. Wat kan multimedia toch mooi zijn!

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • Fons van den Berg  On maart 22, 2009 at 2:53 pm

    Ben nu wel benieuwd wie van jullie dit heeft geschreven of je de presentatie bijvoorbeeld op slideshare hebt gezet.

    • Onderwijs 2.0  On maart 22, 2009 at 3:18 pm

      Hallo Fons,

      Ik heb deze presentatie gemaakt. Ik zal ‘m ook op Slideshare zetten. Je kunt hem wel op mijn IPhone bekijken.

      Menno

  • Fons van den Berg  On maart 28, 2009 at 7:21 am

    Leuk. Ik ben benieuwd.

Geef een reactie

