NOT 2009: In de herhaling, deel 1

42-15316406Het is al ruim een maand geleden dat de NOT 2009 werd gehouden. Vanuit de stand van de CED-Groep organiseerden Paul de Maat, Dieter Möckelmann en Menno van Hasselt rondleidingen met als thema onderwijs in de 21e eeuw. De reis leidde bezoekers langs een aantal nieuwe ontwikkelingen waar je in de overdaad aan informatie snel aan voorbij loopt. Een aantal trends zal ik hier de komende weken bespreken.

 

Teacherschannel

 

September 2009  zal er een nieuw platform worden gelanceerd dat zich richt op de professionalisering van de leerkracht. Teacherschannel biedt een uitgebreide collectie aan digitale informatie t.b.v. de professionele ontwikkeling.  Naast veel goede voorbeelden en aansprekende sprekers wordt de mogelijkheid geboden om snel in contact te treden met partijen die voor  verdieping kunnen zorgen.  Het aanbod wordt breed en divers. Naast veel beeldmateriaal vormt Teacherschannel de toegang tot een grote collectie artikelen, zelftests en lesmaterialen. Ook wordt het mogelijk om je via de site aan te melden bij een uitgebreid cursusaanbod.

De bezoeker kan aan de hand van zijn profiel informatie filteren. Zo wordt een zoektocht naar relevante kennis een stuk gemakkelijker. Een andere nuttige functionaliteit is de mogelijkheid die de schoolleiding wordt geboden om kennis toe te voegen aan het profiel van een leerkracht. Hierdoor wordt het mogelijk om kennis op maat te koppelen aan de eigen schoolontwikkeling.

Aan Teacherschannel werken op dit moment tien educatieve partners mee. Later zullen er meer aan worden toegevoegd. De toegang wordt laagdrempelig en wie zich nu aanmeldt als early-adapter krijgt gratis toegang.

Tegelijkertijd lanceert stichting Kennisnet in samenwerking met Teleac-NOT, Stichting SBL en de Open Universiteit het platform Leraren 24. Beide sites richten zich op de professionalisering van de leerkracht. Leraren 24 is echter afhankelijk van de bijdrage van leerkrachten en docenten en biedt geen mogelijkheid om informatie af te stemmen op de behoefte.

Dat deze platforms verschijnen is geen toeval. Steeds vaker gebruiken leerkrachten de digitale snelweg bij het zoeken naar informatie die bij kan dragen aan de verhoging van de eigen professionaliteit.  Een belangrijke stap naar het dichten van de kloof die volgens sommige deskundigen haast onoverbrugbaar blijkt (en volgens mij veel minder groot is dan vaak verwoord).

Menno van Hasselt

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • Remko Boers  On maart 13, 2009 at 7:31 pm

    Ik ben benieuwd. Heb me meteen maar even opgegeven als Early Adopter.
    De link in de post hierboven werkt overigens niet.

    Groet,

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: