Morgen doe ik het eens anders – tips voor managers deel 5

abcIn November bemande ik een stand op een grote techniekbeurs in museum Nemo.  Ik gaf leerkrachten informatie over een methode die de CED-Groep heeft ontwikkeld, Tica (een combinatie van taal en techniek). Tijdens de vele inspiratievolle gesprekken met bevlogen leerkrachten hoorde ik niet zelden de opmerking: “maar hoe gaan we dat allemaal doen. Het is al zo druk”. En dat is ook de realiteit, maar betekent niet dat je er niets aan kunt doen. Hierover gaat mijn volgende tip:

Een onderwijsdag laat zich verdelen in drie componenten:

  • lestaken (uren voor de groep)
  • lesgebonden taken (uren gerelateerd aan de groep zoals correctie, toetsen analyseren, oudergesprekken, etc.)
  • niet-lesgebonden taken (uren gerelateerd aan schoolbelang en professionalisering)

De eerste taak ligt vast in het lesrooster, de overige twee hangt af van de inspanning van de leerkracht. Vaak zijn hierover op schoolniveau afspraken gemaakt. Met name op de laatste groep valt tijdwinst te behalen. De volgende oefening helpt u keuzes te maken in het weglaten of minder intenstief organiseren van schoolactiviteiten.

Maak met uw teamleden een lijst van alle schooltaken. Verdeel deze in drie groepen:

  • A-taken: Alle taken die wettelijk of bestuurlijk verplicht zijn (schoolplan, schoolgids, kwaliteitsbeleid)
  • B-Taken: Alle taken die niet verplicht zijn, maar de identiteit van de school bepalen (viering bij een Jenaplanschool, weeksluiting, musical, gebed)
  • C-taken: alle taken die leuk zijn, maar niet noodzakelijk

U zult merken dat de laatste groep taken het meeste energie vergt van het team. Ze zijn niet voor niets op deze plek geplaatst.  Ga nu met uw team afspraken maken hoe om te gaan met deze taken. Hierbij heeft u verschillende opties:

  • We doen ze minder vaak
  • We doen ze niet meer
  • We doen ze minder intensief
  • We laten ze andere mensen organiseren

In de meeste gevallen zijn teamleden blij dat deze keuze eindelijk is gemaakt. Vaak horen deze activiteiten bij de schoolcultuur en zij ze zo verankerd dat de meeste teamleden niet meer weten waarom ze in stand worden gehouden.

Een laatste, niet onbelangrijke tip: Vergeet niet even aandacht te schenken aan de leerkracht die wél erg verbonden was met deze activiteit. U heeft hem of haar een stuk werkplezier afgenomen. Vaak begrijpen leerkrachten de keuze best, maar enige nazorg is wel zo attent.

Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: