Morgen doe ik het eens anders – tips voor managers deel 3

angst-250_011In alle organisaties waaraan ik leiding heb gegeven trof mij telkens dezelfde ontwikkeling: het vermijden van het beoordelingsgesprek. Elk van de bedrijven had een persoonlijk ontwikkelingstraject afgesproken, maar op het moment dat er beoordeeld moest worden werd er telkens wel een uitvlucht gevonden om dit lastige gesprek te ontwijken.
Terwijl managers tijdens de POP- en functioneringsgesprekken nogal eens de fout maken een oordeel over het functioneren van de medewerker uit te spreken, op het moment suprême blijkt een respectvol beoordelingsgesprek toch lastiger te zijn dan gedacht. 
Wanneer u zich hierin herkent, dan helpt de volgende tip u om het voortaan anders aan te pakken.

Waarschijnlijk werkt u met een lijst met indicatoren waaraan het functioneren van de medewerker wordt afgemeten. Zo niet, stel deze dan op. Vervolgens geeft u deze lijst aan de medewerker en vraag of hij deze zelf wil invullen. Tijdens het beoordelingsgesprek legt u uw lijst naast die van de medewerker. Alle punten die overeenkomen, hoeven niet meer besproken te worden. U bent het daar immers over eens. Bespreek alleen die punten die afwijken en bevraag elkaar op deze verschillen. U kunt hierbij de volgende vragen stellen:

  • Hoe ben je tot dit oordeel gekomen?
  • Hoe heb je dat gemeten?
  • Hoe vaak heb je dit gedrag vertoond?
  • Wie heb je bij je oordeel betrokken?
  • Wat denk je dat je collega’s hadden aangegeven?
  • Geef eens een voorbeeld van een situatie waarin je dat gedrag vertoonde?
  • Hoe zou je dit kunnen verbeteren?
  • Wat heb je hiervoor nodig?
  • Wat heeft je weerhouden om dit aan te pakken?
  • Waar krijg je energie van?

Wanneer ik managers vertel dat deze manier voor beide veel oplevert, is de eerste reactie vaak negatief. “Van mij wordt verwacht dat ik een oordeel geef”, hoor ik nogal eens.

 

Deze manier van beoordelen is echter alles behalve soft. Uiteindelijk geeft u een oordeel. Daar verandert niets aan. Het enige dat u doet is de medewerker i.p.v. lijdend voorwerp een meewerkend voorwerp te maken. Het is mijn ervaring dat dit niet alleen een veel prettiger gesprek oplevert, maar ook dat het oordeel van de medewerker vaak strenger is dan uw oordeel. Probeer het maar eens. Het resultaat zal u verbazen.

 

Advertenties
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: