Leer ze leren

How the brain learns
Hoe leren wij, en dus ook de kinderen, het beste? Hiernaar is uitgebreid onderzoek verricht. Dit heeft de volgende inzichten opgeleverd.  (bron: David Sousa, `How the brain learns`)

Mensen leren het best……:

10% van wat we lezen
20% van wat we horen
30% van wat we zien
50% van wat we zien en horen
70% van waar we over discussieren
80% van wat we persoonlijk ervaren
95% van wat we uitleggen

Wat betekent dit voor de leerkracht die met kinderen én met ict werkt en die zelf niet zo zeker is over zijn eigen vaardigheden?

Als je als leerkracht zelf weinig kennis hebt van de computer kan je ervoor kiezen om het de leerlingen zelf te laten doen en jou te laten zien hoe het werkt. Tweeledig: het kind is
zelfontdekkend bezig (trial/error) en legt het ook nog eens uit.
Didactisch gezien een topper maar als leerkracht leer je, als je naar
bovenstaand overzicht kijkt behoorlijk ‘passief’ waardoor de
leerkracht je op (ICT-vaardigheden) voorbij snelt. Een groot deel van
de leerkrachten zal dat absoluut niet erg vinden: ‘ze vinden zo hun
weg toch wel?’

Toch heb je hier dan weer te maken met een daardoor groeiende ‘angst’.
Wat voeren de kinderen toch allemaal uit? Wat doen ze daar achter die
pc? Kinderen ontwikkelen zich ontzettend snel en de leerkracht blijft
achter en probeert krampachtig de situatie voor zichzelf in de hand te
houden: filters, beperkt internet, alleen verslagjes typen in Word,
printen als de meester toestemming geeft, het nieuwe computerrooster
omdat er maar 2 computers in de klas passen.

Samen leren, samen leren leren en niet passief aan de kant staan
kijken hoe de kinderen je voorbij rennen. Blijf ook zelf leren en zorg dat je iets uit te leggen hebt.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • Annet  On november 6, 2008 at 9:46 pm

    Het is misschien goed om hierbij ook even te verwijzen naar de zogenaamde Learning Pyramid, waarin min of meer dezelfde percentages worden genoemd rondom leren. Over deze pyramide is al veel geschreven en hij wordt vaak in presentaties gebruikt. De herkomst ervan wordt echter op meerdere plekken sterk in twijfel getrokken. Nu klinkt de verdeling erg logisch en willen we dit ook graag geloven, maar op bijv. http://www.willatworklearning.com/2006/10/people_remember.html is ook onderzocht waar deze “urban legend” vandaan komt en volgens de schrijver is het “bull”. Ik ben in ieder geval gestopt om hiernaar te verwijzen in mijn presentaties, omdat ik de herkomst te vaag vind. Ik kan niet beoordelen waarop het lijstje van Sousa gebaseerd is (misschien hetzelfde “onderzoek”).

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: