Morgen doe ik het eens anders: tips voor managers deel 1

Organisaties zitten vaak gevangen in vaste patronen die lastig te doorbreken zijn. Soms zijn normen en waarden zo gewoon zijn geworden dat ze niet meer worden herkend als storend.

Schoolleiders kunnen vastgeroeste patronen doorbreken door ander gedrag te stimuleren. De komende weken geef ik tien tips waarmee elke manager zijn team op verrassende wijze in beweging kan krijgen.
Deze keer een tip om de betrokkenheid van uw team te verhogen.

Betrokkenheid is een van de belangrijkste voorwaarde om veranderingen te realiseren. Wanneer teamleden betrokken zijn bij een verandering, dan is de kans dat ze bij willen dragen aan de uitvoering veel groter. De volgende activiteit is een aardige manier om uw team in beweging te krijgen.

Geef elk teamlid € 100,- en vertel er bij dat ze dit mogen besteden om hun onderwijs te verbeteren.Regels worden er niet bij gegeven, behalve dat elk teamlid moet vertellen wat hij of zij ermee heeft gedaan in een teamvergadering. Binnen drie maanden moet het geld zijn besteed. Wanneer een teamlid iets heeft ondernomen, bepaalt hij of zij zelf wanneer hij dit meldt.

De schoolleider observeert hoe de teamleden dit gaan aanpakken. Let hierbij bijvoorbeeld op de volgende ontwikkelingen:

  • Zijn er teamleden die gaan samenwerken en het geld bundelen?
  • Betrekken ze hun leerlingen bij de keuze?
  • Kunnen ze aangeven wat ze belangrijk vinden?
  • Hoe creatief is de investering?
  • Wie hebben ze betrokken?
  • Hoe zijn de leerlingen er beter van geworden?

Wilt u het nog groter aanpakken? Stel dan een jury samen uit ouders/leerlingen die mogen beoordelen welke leerkracht het meest zijn best heeft gedaan. Succes en geniet ervan!

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Reacties

  • Louise  On november 5, 2008 at 8:13 am

    leuk idee!

  • Karinwinters  On november 6, 2008 at 7:29 am

    (kwam via de oude blog binnen)
    vraagje borrelt op: heb je het hier over alle onderwijsvormen? PO, VO, MBO. HBO. Universiteiten oftewel heb je een bepaalde doelgroep op het oog? Is het meer het idee van :stel je mag 100 euro besteden (dus niet echt de pegels in handen?).
    Idee is goed, maar niet overal uitvoerbaar, realiteitszin is dan ook handig of doelgroepbepaling. Voorbeeld: 1 ROC Sector, 5 afdelingen, 6 afdelingsmanagers, 23 onderwijsteams, 250 teamleden x 100 euro = 25.000 euro……heb je een potje?

  • onderwijs21  On november 6, 2008 at 10:15 am

    Beste Karin,

    Mijn tips kunnen overal waar leiding wordt gegeven worden ingezet. Of het uitvoerbaar is (of in welke vorm) moet ieder voor zich vaststellen.

    Zelf denk ik liever in mogelijkheden dan onmogelijkheden. Bij alle tips die ik ga plaatsen kun je veel situaties bedenken waarin ze niet gaan werken. Wanneer je er niet in gelooft in het succes van de tip, moet je er ook niets mee doen.

    Waar het mij om gaat bij de tips is niet het letterlijk kopiëren van de tip, maar het nadenken over de gedachte erachter. Stel jezelf eens de vraag wat jij zou kunnen veranderen aan deze tip om het voor jou wél uitvoerbaar te maken.

    Je sluit af met de opmerking “heb je een potje”. Hierbij ga je uit van wat het kost om deze tip toe te passen. Dit kun je ook anders benaderen. Stel jezelf bijvoorbeeld eens de vraag wat een investering van € 25.000 je oplevert wanneer je dat op zo’n manier besteedt. Ook hierbij geldt: heb je geen vertrouwen in de opbrengst, moet je ook de investering niet doen.

    Ik hoop dat je iets kunt met deze toevoegingen.

    gr. Menno

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: