Even lekker filosoferen…

In de tijd dat ik nog voor de klas stond kwamen de mobieltjes in opkomst. Niet dat ik zo oud ben.. ik had zo’n apparaat al 5 jaar, maar de kids kregen ze op een gegeven moment gewoon voor hun verjaardag.Zelfs voor mij, als mid-twintiger, een rasechte
identiteitscrisisgevoelig persoontje, zwevende tussen de digitale immigrant en de patatgeneratiegenoot een verbazingwekkende ontwikkeling. Vooral omdat ik, in een kringgesprek in groep 8, verwachtte het antwoord te weten op de vraag ‘WAAROM?’ toch weer verrast werd: nee, een telefoon was niet handig om je ouders te bellen, maar erg handig om verstoppertje te spelen, of af te spreken met vriendjes in de pauze! Let wel: een school met 125 kinderen! Goed, schoolplannen werden aangepast, kampreglementen aangescherpt en de Pokemonkaarten werden eerder toegestaan dan alles wat batterijen had en kon communiceren.

Een tweetal jaar later, tijdens een vergadering (in een compleet andere setting, met compleet andere mensen die compleet anders tegen die telefoons aankeken), kregen we een referaat te horen van een goede vriend van me. Die vond de telefoon maar A-sociaal. Je belt iemand om te communiceren , en schept een verwachting bij die ander om te reageren.. HOP, voicemail inspreken en een morele verplichting
neerleggen bij de ander om terug te bellen. Een nieuwe vorm van communicatie die bij de kids doodgewoon is maar bij de, wat meer volwassenen, toch twijfelachtige vormen heeft. Het zette mij tot nadenken en voor ik het wist had ik van mijn prive-mobieltje de voicemail uitgeschakeld en zet ik mijn zakelijke telefoon nooit meer
uit: gewoon omdat ik zelf wil kiezen met wie ik wil spreken. Ook mijn communicatievormen heb ik zodoende aangepast, wat erg goed opgepakt wordt door collega’s / vrienden: niet meer bellen maar gewoon SMS-en. Even doorgeven dat je wat later komt, even melden dat je in vergadering gaat of even laten weten dat je nu de tennisbaan op knalt. Heerlijk! En weet je? die kids die lachen daarom, die zitten nu met hun smartphone een collect-msn-message door te sturen waarin ze afspreken waar ze morgen tussen de middag verstoppertje gaan spelen.

En wat blijkt? Wij zijn zo gek nog niet… of is Rob Beschizza ook een rasechte digitale immigrant?

Ten Reasons To Throw Away Your Cellphone – Kijk maar eens.

Michiel.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

