Niet doen!

Beste lezer, Graag wil een aanvulling geven op het stukje ‘Successen vieren‘.
Uit onderzoek en uit ervaring blijkt dat veel mensen (in het onderwijs) ‘doeners‘ zijn. Dat staat vaak een succes in de weg, aangezien een aantal stappen, die je voor je overgaat op actie, worden overgeslagen: men vergeet voor het gemak de ‘realiteit’ en overweegt niet welke ‘opties’ er zijn (Toekomst-Realiteit-Opties-Acties).
Een voorbeeld: half november vieren we op veel scholen de intocht van Sinterklaas. Een acties is dan om een werkgroep Sinterklaas te gaan maken en direct van alles en nogwat te regelen; wie wordt de Sint, welke ouders vragen we, wat doen we met het uitpakken in de klas, etc.
Nog een voorbeeld: in korte tijd zullen alle scholen alleen nog maar digiborden hebben. Actie voor de schooldirecteur om een aantal offertes op te vragen.
Jammer, in beide gevallen kan het tot grote problemen en veel gezucht en weerstand leiden.
Bij het eerste voorbeeld kan je veel ‘stress’ in december voor zijn door te kijken wat de realiteit is in de komende tijd. Je bent bijvoorbeeld onderbezet of je gaat verbouwen, of er zijn waarschijnlijk wat meer collega’s en kinderen ziek. Een optie zou zijn om een tweetal collega’s die al wat langer meegaan en veel ervaring hebben met het vieren van Sinterklaas naar voren te schuiven om dit schooljaar voor de invulling van dit feest te zorgen, een actie is dan om met deze twee mensen tijdens een teamvergadering te overleggen hoe zij dit kunnen invullen. Resultaat is dat niet heel je school ontwricht is tijdens dit leuke feest.
Bij het tweede voorbeeld zou een andere aanpak er zo uit kunnen zien: als je kijkt naar digitaalschoolbordonderwijs en de beginsituatie van team, merk je dat er nog veel te leren is over multimediaal onderwijs. Aan de andere kant zijn twee leerkrachten in je team erg enthousiast. Een optie is dan om met deze twee leerkrachten te praten hoe zij hun kennis kunnen vergroten en hoe zij hun kennis kunnen delen. Actie is dan om deze twee collega’s wat “vrij” te maken voor dit onderwerp en een offerte voor één verrijdbaar bord aan te vragen en hen bij iedere teamvergadering een korte presentatie te laten geven over de voortgang van kennistoename over multimediaal onderwijs en een rooster te maken wie het bord kan gebruiken.
Mijn tip: niet doen! Eerst even kijken wat het meeste succes oplevert.
Advertisements
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: