Dom, Dommer, Domst

Tijdens mijn presentaties voor schoolteams wilde ik nog wel eens de puber en de volwassene naast elkaar zetten. De een opgroeiend in een wereld waar multitasking een vanzelfsprekendheid is, de ander opgegroeid in een wereld waarin je je taak afrond voordat je aan een ander begint.

Onder invloed van prof. Wim Veen, hoogleraar aan de TU in Delft, heb ik me laten verleiden tot het geloof dat pubers inderdaad in staat zijn huiswerk te maken, terwijl ze radio luisteren en msn’nen tegelijk. Zelf heb ik nooit de illusie gehad dat ik tot de multitaskers zou kunnen behoren. Ik heb al moeite om een boek te lezen terwijl de TV aanstaat.

De eerste deuk in het vertrouwen dat onze jeugd inderdaad de vaardigheid aanleert meerdere taken tegelijkertijd uit te oefenen kwam door mijn eigen kinderen te observeren. Wanneer zij een lastige huiswerkopdracht moesten uitvoeren, bleef de computer, tv en radio uit. Bij navraag bleek ook het multitaskgedrag van vrienden en vriendinnen wel mee (of tegen) te vallen.
Toch knaagde het gevoel aan mij dat nu net mijn kinderen niet over deze vaardigheid beschikte.

Van de week werd ik uit mijn lijden verlost. In de NRC stond een artikel waarin werd uitgelegd dat multitasking gerommel van deze tijd is. De Amerikaanse psychiater Edward Hallowell schrijft in zijn boek CrazyBusy dat uitgebreid onderzoek heeft aangetoond dat multitaskers minder leren dan mensen die zich op een taak focussen. Wanneer ik goed had opgelet, had ik kunnen weten dat dit in 2006 al bekend was. Maar ik had het te druk met het bezoeken van conferenties waar Professor Wim Veen het tegendeel predikte.

Vandaar mijn excuses aan iedereen die ik heb het gevoel heb gegeven dat onze jeugd ons ver vooruit is in de vaardigheid te leren en te ontspannen op hetzelfde moment. Ze doen het wel, maar leren daardoor minder en dat heeft prof Veen er altijd vergeten bij te vertellen.

Dus aan elke leraar en docent de tip: Zitten uw leerlingen achter de computer en ploppen er msn-schermen omhoog of galmen de noten van de rapper Snoopy Dog door de speakers? Reageert meteen en schaam u er niet voor. Wat de multitaskbelievers er ook van zeggen.

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Geef een reactie

