LinkedIn Groepen steeds populairder in het onderwijs

Lid worden
Het gebruik van Linkedin begint met het aanmaken van je profiel. Je kunt dit zien als een soort CV. In je profiel vertel je wie je ben en wat je hebt gedaan. LinkedIn lijkt hiermee op Hyves of Facebook. Ook daar maak je je persoonlijke profiel.  Het grote verschil is dat LinkedIn over je werk gaat en Hyves en facebook meestal over je privé-leven.  Maar LinkedIn is meer dan dat. LinkedIn heeft veel groepen waar informatie wordt gedeeld. Om lid te worden van een groep, meld je je aan. Meestal moet je dan even wachten voordat de eigenaar van de groep je toelaat. Maar van sommige groepen kun je ook zonder pre-approval lid worden.

Groepen
Het leuke van de groepen is dat mensen met een gedeelde interesse zich verzamelen. Hierdoor krijg ook meestal wel een antwoord op de vragen die je stelt. Je hebt groepen op uiteenlopende thema’s zoals passend onderwijs, Onderwijs met ICT, onderwijsadvies en opbrengstgericht werken. Groepen zijn Sociale Netwerken. Je kunt er informatie halen. Daarvoor ga je naar ‘promition’. Maar ook kun je er je vragen kwijt. Hiervoor is de plek ‘Discussions’ bedoeld. Let wel op of de groep voldoende leden heeft. De meeste leden nemen namelijk niet actief deel. Je groep heeft wel minimaal 200 leden nodig om een succes te zijn. Goed lopende onderwijsgroepen zijn:

  • PO-Netwerk, een groep die zich richt op discussies binnen het basisonderwijs;
  • Netwerk Onderwijsadvies, een groep die zich richt op onderwijsbegeleiders;
  • Onderwijs & ICT, een groep die zich richt op het thema ICT in het onderwijs;
  • Onderwijs 2.0, een brede groep met tal van actuele onderwijskundige zaken.

Actief
Met veel leden heb je nog niet direct een actieve groep. Vaak is het de moderator van de groep die nieuwe discussies start of een reactie plaatst. Net zoals in andere community’s hangt de waarde van de groep af van de mate waarin leden actief zijn. En dit houdt weer verband met de kwaliteit van de vragen die worden beantwoord.  LinkedIn heeft getracht de actieve houding te vergroten door de mogelijkheid te creëren een open groep te starten of bestaande groepen open te stellen van alle leden.  Zo kan iedereen de discussies volgen, ook al ben je geen lid.  Voordeel hiervan is dat er meer mensen aan een discussie kunnen deelnemen en de thema’s ook via Google gevonden kunnen worden. Daar staat helaas tegenover dat het aantal berichten met commerciële bedoeling ook sterk gaan toenemen, vooral bij de goed lopende groepen. En dat vraagt weer een actieve moderator.

Gewoon doen
De beste manier om de waarde van de groepen te ervaren is door je aan te melden en met een discussie mee te doen. Je hebt dan vrij snel door hoe actief de groep is en welke waarde de groep voor jou kan hebben. Ook kun je oude discussies eens langslopen en kijken hoe actief er wordt gereageerd. Heel sporadisch is de moderator zo actief dat de discussies ook worden verbonden aan andere social media zoals Twitter of Facebook. Wanneer je actief mee gaat doen, is het wel raadzaam je profiel zo compleet mogelijk te maken. Het komt nogal eens voor dat deelnemers aan de discussie ook je profiel bezoeken.

Opgevallen
Als moderator van de grootste onderwijsgroep (onderwijs 2.0) kan ik de activiteiten van de leden goed volgen. Mij zijn de  volgende punten opgevallen:

  • Aansprekende discussies komen nogal eens terug op andere plekken, zoals vakbladen of andere platforms;
  • Het weer bepaalt mede de activiteiten in de groep. Is het mooi weer, dan wordt er minder gereageerd en melden minder nieuwe leden zich aan;
  • Steeds meer mensen melden zich aan met een actueel en goed verzorgd profiel (vergeet ook de profielfoto niet);
  • Misbruik van de groepen komt zelden voor. Slechts heel sporadisch wordt een bericht gemeld als niet gewenst (dat kan iedereen doen om het forum ‘schoon’ te houden);
  • Het aantal leerkrachten dat zich aanmeldt, stijgt de afgelopen maanden (vanaf januari 2011) sterk;
  • Het koppelen van discussies aan andere platforms verhoogt de activiteiten in de groep.
  • LinkedIn is als platform erg actief in het verbeteren van de site. Nieuwe functionaliteiten worden met enige regelmaat toegevoegd.

Menno van Hasselt is eigenaar van Van Hasselt advies en werkt samen met de CED-Groep bij het invoeren van opbrengstgericht werken in het primair en speciaal onderwijs. Voor deze organisatie schreef hij het boek ‘Resultaten tellen‘ . Met Dieter.nl heeft Menno een opleiding ontwikkeld voor de onderwijskundig ICT-coördinator.  Menno is te volgen op twitter via @mennovh of via LinkedIn

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

Trackbacks

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

%d bloggers op de volgende wijze: